Singapore lokker danske redere med lav skat

Singapore har sat skatten endnu længere ned for rederierne

Mindre end to år efter at Straits Tankers etablerede sig i Singapore, får det dansk-japanske pool-management selskab tildelt den attraktive MSI-ordning og sænket skatten til ti procent som en anerkendelse af sin forretningsmæssige udvikling.

De singaporianske søfartsmyndigheder, The Maritime and Port Authority of Singapore, udvælger løbende maritime virksomheder, som man mener har vækstpotentiale og belønner dem med særordninger som lavere skat eller andre goder. Til gengæld forpligter rederier og andre maritime virksomheder sig til at forblive i Singapore og til i et vist omfang at ansætte lokal arbejdskraft. I Straits Tankers tilfælde er skatten blevet sænket fra 17 til 10 procent under den gældende MSI.SSS ordning. Samtidig forpligter Straits sig til at ansætte tre-fire lokale medarbejdere over de kommende fem år.

Ikke afgørende faktor

"Det er ikke en afgørende faktor for os. Det vil altid være en forretningsmæssig beslutning, der afgør f.eks. hvem vi ansætter. Men lige siden vi blev etableret, har vi været modtaget meget positivt og proaktivt af myndighederne, der i den grad sætter handling bag ordene om at styrke shipping-sektoren. De indkalder med det samme nye aktører til møder, hiver mappen med muligheder frem og forklarer om de mange tilbud," siger CEO i Straits Tankers, Søren Steenberg Jensen, til ShippingWatch.

Det seneste initiativ fra regeringens side er, at udenlandske maritime virksomheder kan få samtlige udgifter betalt, hvis de sender en lokal graduate til hovedkvarteret i hjemlandet for oplæring eller uddannelse. Indtil for få uger siden var det kun halvdelen af udgifterne, man ønskede at dække. Og sådan fin-tuner regeringen løbende ordningerne for at få de maritime virksomheder til at etablere sig i Singapore og udvide aktiviteterne, når de er der.

TCE 19.000 USD om dagen

"De har en myriade af konstruktive tilbud, der er fokuseret på shipping. For os betyder det, at vi fremadrettet vil ansætte flere lokale medarbejdere og på lang sigt lokalisere nogle funktioner," siger Søren Steenberg Jensen

Straits Tankers, som Hafnia Management og Mitsui OSK Lines ejer 50-50, har i dag 16 medarbejdere, hvoraf de syv sidder i Singapore. Selskabet administrerer i dag 30 skibe og oplever en positiv økonomisk udvikling for hvert kvartal, de seneste to kvartaler med TCE indtjeninger omkring 19.000 USD om dagen.

Straits Tankers: Alle har vækststrategi som Star Tankers

Ti nye skibe skal styrke Hafnia-pool i 2013

Straits Tankers satser på olietransport via Nordøstpassagen

Straits Tankers: Singapore-aftale rigtig god ide 

BRANCHENYT
Læs også