Jaguar vil indtage Kina

Bilfabrikanten øjner muligheden for, at Kina i 2013 kan blive det største marked for det den ikoniske bilproducent.

Foto: AP

Jaguar Land Rover satser blandt andet på, at et større antal forhandlere vil øge salget.

- Vi begynder nu at få fuldt udbytte fra det voksende (kinesiske red.) marked. Når der snakkes om afmagring, så tænker jeg primært på Europa og Storbritannien som værende de svære markeder, hvor Kina er en del nemmere, udtaler salgsdirektør hos Jaguar Land Rover Phil Popham ifølge Wall Street Journal.

Jaguar Land Rover (JLR) oplevede i første kvartal af 2013 en stigning på 30 pct. i det kinesiske bilsalg, og alene i marts blev det til en stigning på 22 pct. fra året før med 8.487 solgte biler. 

Hele sidste år solgte JLR godt og vel 77.000 biler i Kina i 2012, hvilket var en spids mindre end de 81.000 solgte biler på selskabets største marked - det europæiske.

Et marked i et helt andet gear

Jaguar Land Rover forventer, at bilsalget i Kina vil stige med 20-30 pct. i løbet af 2013, mens bilfabrikanten kun spår en vækstrate på 1-9 pct. i Europa. Dermed skulle det være en smal sag for selskabets kinesiske bilsalg at overgå salget i Europa.

Til trods for de lidt mere dystre udsigter i Kina forventer salgsdirektør Phil Popham, at hverken tilbagegangen i den generelle økonomi eller den kinesiske regerings advarsler om overforbrug kan ramme luksusbilmarkedet.

Phil Popham hæfter sig nemlig ved, at en af de væsentligste faktorer for JLR’s seneste succes på det kinesiske marked skyldes et stadig stigende antal forhandlere.

JLR har i øjeblikket 116 forhandlere på tværs af Kina og planlægger at udvide med 44 nye forhandlere til 160 i løbet af 2013.

BRANCHENYT
Læs også