Tokyos største storcentre vilde med nordisk mad

Japanerne har fået så meget smag på vores mad, at ny nordisk afdeling er på vej.

Foto: AP

Indkøbschef for Tokyos to største indkøbscentre Teruhiko Kawaguchi vil have flere nordiske fødevarer på hylderne og helst en hel afdeling med nordiske fødevarer. Det skriver foodculture.dk.

En to cm høj kransekage-miniature står side om side med fem nordiske kagekollegaer i den nypudsede glasmontre i storcentret Isetan i Tokyo-bydelen Shinjuku.

I hjørnet af den enorme fødevareafdeling i storcentrets kælder er der kommet et nyt skandinavisk barn i søskendeflokken af shop-in-shops. Fika hedder den nye kage-deli, som er sat i verden for at mætte den japanske trang til små, overpyntede kager med et skandinavisk touch.

10 meter fra den nye butik langer de japanske ekspedienter spandauere og frøsnappere over disken i Andersen Bakery. Der er altså tale om en lille skandinavisk bagerklynge midt i den japanske hovedstad. Men der slutter historien ikke.

Hel ny afdeling på vej

Indkøbschefen for de japanske storcentre Isetan og Mitsukochi, Teruhiko Kawaguchi, er glad for nordisk mad, og allerede to uger efter lanceringen af den nye kagebutik, har han fået smag på mere.

"Mit næste mål er at åbne en hel nordisk afdeling i nogle af vores fødevareafdelinger," siger Teruhiko Kawaguchi til foodculture.dk.

Inspirationstur blev til færdigt kagekoncept på en måned

Ideen til kagebutikken Fika tog han med hjem fra en inspirationstur i februar, hvor han gæstede Sverige, Norge, Finland og Danmark. Allerede sidste uge i marts stod butikken færdig, og de japanske ekspeditricer har i dag travlt med at sælge seks minikager for 70 kr.

Blod på den søde tand

Alle kagerne er lavet efter skandinavisk opskrift og bliver solgt i kageæsker med Marimekko-design.

"Salget går over al forventning. Konceptet er blevet rigtig godt modtaget, og det giver blod på tanden mht. til fremtidige projekter," fortæller Teruhiko Kawaguchi til foodculture.dk.

Nordiske kager solgt på japansk

Årsagen til succesen er tydelig: Kagebutikken appellerer til japanernes måde at købe kager på. Små størrelser, mange varianter og en prætentiøs indpakning, da op mod 70 pct. af kagerne bliver solgt til gaver.

"Det var meget vigtigt for mig, at konceptet passer til den japanske gavekultur. Specielt kager er meget populære at give som gave i Japan, og det er altså en guldgrube af et marked."

Tager til Skandinavien i juni for at finde flere produkter

Fika er kun startskuddet på en større nordisk satsning.

"Min kollega tager til Skandinavien i juni for at finde nordiske fødevareproducenters produkter, der kan levere den rette kvalitet og mængde, som vi har brug for," siger Teruhiko Kawaguchi til foodculture.dk.

Skandinaviske specialiteter lige fra røget kød til modnet ost er i kikkerten. Men producenterne skal kunne levere i en vis mængde, have en god historie og en høj ensartet kvalitet for at komme i betragtning.

"På min rundtur i Skandinavien sidste gang besøgte jeg en del små fødevareproducenter, som havde et lækkert og unikt produkt, men de kunne ikke levere i de mængder, vi skulle bruge," siger Teruhiko Kawaguchi til foodculture.dk.

Ambassaden vil gerne hjælpe

Nyheden omkring den forestående nordiske satsning i storcentrene Isetan og Mitsokushi bliver vel modtaget på den danske ambassade i Tokyo.

"Det er skønt, at der er vilje til fra japansk side til at satse på de nordiske fødevarer. Nu er det bare vores, og de danske fødevareproducenters, opgave at sørge for at imødekomme efterspørgslen," siger Katja Goodhew, der er rådgiver på den danske ambassade i Tokyo, til foodculture.dk.

BRANCHENYT
Læs også