Populære læskedrikke sat til salg

Koncernen bag håber på at få mere end 13 mia. kr.

Pr-foto: GlaxoSmithKline

De populære læskedrikke Ribena og Lucozade er nu officielt sat til salg. Den britiske ejer GlaxoSmithKline håber på, at en af de store internationale drikkevarekoncerner vil bide på krogen og betale mere end 13 mia. kr. for de to selskaber.

GlaxoSmithKline (GSK) oplyste onsdag, at selskabet nu vil sælge sine to populære læskedrikke mærker, hvis det vel og mærke kan få en høj nok pris for aktiverne. GSK købte begge læskedrikmærker fra Beecham i 2000, men det er nu GSK’s opfattelse, at læsedrikselskabernes potentiale kan blive bedre udnyttet af selskaber med mere indsigt i drikkevarebranchen. 

- Vi har konkluderet, at det enorme vækstpotentiale som disse ikoniske mærke har, specielt uden for det europæiske hjemmemarked, kunne blive bedre udnyttet af selskaber som allerede opererer i drikkevarebranchen og som har afsætningsmuligheder i de regioner, udtaler adm. direktør hos GlaxoSmithKline Andrew Witty i en pressemeddelelse ifølge avisen The Guardian.

Holder munden lukket

Den japanske drikkevarekoncern Suntory blev allerede i sidste uge sat i forbindelse med Ribena og Lucozade, men Suntory har heller ikke ønsket at kommentere på sagen.

GlaxoSmithKline vil ikke oplyse hvor meget den ønskede salgspris er, men ifølge nyhedsbureauet Reuters anslår analytikere fra Deutsche Bank, at salget af de to mærker, som årligt omsætter for omkring 5,3 mia. kr. (600 mio. pund), kan indbringe GlaxoSmithKline 13,2 mia. pund (1,5 mia. pund).

Andrew Witty udtalte også, at GSK har været i kontakt med adskillige selskaber i forbindelse med salget, men ønsker ikke at oplyse flere detaljer på nuværende tidspunkt.

BRANCHENYT
Læs også