Kritik: Dong forvirrer sine kunder

Elkunder i Dong har modtaget et forvirrende brev, mener Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet mener, at Dong bevidst undlader at fortælle deres kunder om de store ændringer, der sker på elmarkedet. Foto: Thomas Borberg

"Er du forsyningspligtkunde hos Dong Energy, betyder den nye lov ingen ændringer for dig – andet end at din el- eller gasaftale får et nyt navn fra den 1. maj. Du kan altså stadig fortsætte med at få el og gas fra os som tidligere – på samme vilkår og til samme pris, og du behøver ikke at foretage dig noget."

Sådan skriver Dong Energy på sin hjemmeside, og samme besked har selskabets 700.000 forsyningspligtkunder modtaget i et brev.

Problemet er bare, at Dongs besked ikke passer, mener Forbrugerrådet.

Samme pris - samme vilkår

"Dong lader kunderne tro, at der intet sker, men det gør der. Priserne er godt nok beskyttet indtil oktober 2014, men du kan gå ud og få nogle mere attraktive aftaler nu," siger Martin Salamon, der er chefkonsulent i Forbrugerrådet.

Forsyningspligten
  • Ved liberaliseringen af energimarkedet i 2003 og 2004 blev el- og gasselskaberne pålagt en forsyningspligt. Den sikrer, at forbrugere, der ikke aktivt har valgt en el- eller gasaftale hos en kommerciel leverandør, stadig kan få leveret el eller gas af forsyningspligtselskabet i det område, vedkommende bor i.
  • Prisen følger markedet og bliver kontrolleret af Energitilsynet.
  • Ved årsskiftet trådte en ny lov i kraft om forsyningspligt. Fremover skal retten til at levere forsyningspligtig el og gas i et geografisk område i udbud.
  • De nye regler for forsyningspligtbevillinger gælder på el frem til den 1. oktober 2014 og for gas frem til den 30. april 2016. Herefter træder nye regler igen i kraft.
  • Energistyrelsen styrer udbudsprocessen, og i første omgang er 24 bevillinger på elområdet og tre på gasområdet i udbud.
  • Energiselskaberne gav deres bud inden den 15. februar 2013, og bevillingsperioden starter den 1. maj 2013.
Kilde: Dong Energy.

Hvis man før 1. maj var forsyningspligtkunde hos Dong, og ikke gør noget, bliver man nu i stedet oprettet som kunde på markedsvilkår med en ny aftale hos Dong efter 1. maj.

Prisen reguleres hvert kvartal og vil ikke være højere end den gamle aftale, og de øvrige vilkår vil indtil oktober 2014 ikke være ringere end dem, man har i dag.

Skyklapper

Alligevel mener Martin Salamon, at Dong "giver kunderne solbriller på om vinteren."

"Kunderne bliver flyttet ud af en beskyttet forsyningspligtsaftale til en markedsaftale. Det indtryk får man ikke i hverken brevet eller på hjemmesiden. Det virker, som om Dong ikke ønsker, at kunderne skal se, hvad der egentlig foregår," siger han.

Martin Salamon mener, at Dongs kunder har krav på at få korrekt besked, når der sker store ændringer på elmarkedet.

"Aktive, trygge og velinformerede forbrugere er en forudsætning for den konkurrence, elselskaberne efterspørger. Så må de også levere varen i form af retvisende information," siger han.

Dong afviser kritikken

Dong Energy har svært ved at genkende Forbrugerrådets kritik. Privatkundedirektør Tomas Lykke Nielsen mener, at selskabet har forsøgt at kommunikere et komplekst emne på en forståelig måde.

"Vores budskab har været, at kunderne fortsætter på samme pris og samme vilkår, og at man ikke behøver foretage sig noget, hvis man er tilfreds med at være kunde hos os. Og vi har forsøgt at gøre brevet relativt kortfattet, så kunderne kan forstå budskabets kerne," siger han.

Tomas Lykke Nielsen peger på, at Dong har vedhæftet et brev fra Energistyrelsen, der fortæller kunderne om deres muligheder og indeholder en henvisning til elpristavlen.dk, hvor forbrugere kan tjekke elpriserne hos de enkelte selskaber.

Tilbud om spotpris

I brevet tilbyder Dong desuden et spotpris-produkt, hvor kunderne kan flytte over på en variabel elpris.

Med spotpris-produktet varierer prisen på el hver måned, og selvom man i nogle måneder kan risikere at betale en højere pris for sin el, end hvis man havde et fastpris-produkt, er det på lang sigt det billigste for den enkelte forbruger, mener Tomas Lykke Nielsen.

Det er et tilbud, mange elkunder har taget imod.

"Vi vil godt stå på mål for, at det er den billigste løsning. Desuden er der ingen binding på produktet, så man kan frit skifte til f.eks. et fastpris-produkt, hvis det er det, man ønsker."

BRANCHENYT
Læs også