Pensionsselskaber lægger forhindringer ud

Flere selskaber begrænser kundernes mulighed for at benytte aldersopsparing.

En gennemgang viser, at flere pensionsselskaber lægger forhindringer ud for, at kunderne benytter aldersopsparing.  Foto: Brian Ilsø

Den nye pensionsform, aldersopsparing, er en dårlig forretning for pensionsselskaberne, og derfor spænder de ben, siger kritikere til Børsen.

Aldersopsparing er et bedre produkt end kapitalpensionen

Kim Valentin, partner i Finanshuset i Fredensborg

Avisen har gennemgået tilbuddene om den nye pensionsform hos Danica Pension, SEB Pension, Topdanmark, AP Pension, PFA, Skandia og Nordea Liv og Pension.

Gennemgangen viser, at flere af selskaberne lægger forhindringer ud for kunderne. Forhindringerne er blandt andet annullering af rentegaranti, høje gebyrer og afkortede tidsfrister for konvertering. Samtidig har ikke alle kunder mulighed for at konvertere til aldersopsparing, og flere pensionsselskaber tilbyder slet ikke fremtidig indbetaling til en aldersopsparing.

"Håbløst"

"Pensionsselskaberne tjener ikke særlig meget på aldersopsparing i forhold til, hvad man kunne tjene på en kapitalpension. Derfor har der fra starten været en vis tilbageholdenhed mod at sælge produktet - på trods af at aldersopsparing er et bedre produkt end kapitalpensionen," siger Kim Valentin, partner i Finanshuset i Fredensborg, til Børsen.

Vi mener, at aldersopsparing er et dårligt produkt

Søren Dahl Thomsen, adm. direktør i AP Pension

Han kalder det "håbløst", at nogle selskaber slet ikke tilbyder kunderne at spare op løbende på en alderspension.

Han mener, det er et udtryk for, hvor langt selskaberne står fra kundernes behov.

"Tager ansvar"

AP Pension er et af de selskaber, som ikke tilbyder indbetalinger på aldersopsparingen.

Søren Dahl Thomsen, adm. direktør i AP Pension, mener, at det er til kundernes bedste.

"Vi mener, at aldersopsparing er et dårligt produkt, og at det bedre kan betale sig for kunderne at spare op i fri midler," siger han til Børsen.

Søren Dahl Thomsen mener, at man varetager kundernes interesse ved nogen gange at tage ansvar og beslutninger på deres vegne.

Læs også