Kundens dom ryger direkte i køkkenet

30 virksomheder har indført nyt smiley-system. Mange flere er på vej.

Kundernes øjeblikkelige tilfredshed kan aflæses som smileys på en fladskærm.  Arkivfoto: Jason Stang

De glade eller sure smileys ser du ikke som kunde. Smilene bliver vist på en fladskærm i baglokaler, så ansatte til enhver tid kan aflæse temperaturen på kundernes tilfredshed.

Smilene viser nemlig, hvad kunderne her og nu mener om forretningens produkt og service. Det skriver Politiken.

Fårup Sommerland og Jensens Bøfhus er to ud af 30 danske virksomheder, som har indført systemet.

På Jensens Bøfhus bliver tilfældigt udvalgte kunder bedt om at bedømme mad, betjening og produkt med klik på en digital håndterminal, som straks forvandler svarene til en smiley, som de ansatte kan se i opvaskerummet. Samtlige af kædens 48 restauranter i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland bruger i dag de nye smil.

Opfindelse på vej ud i verden

Den levende smileyordning er opfundet af Aarhusfirmaet Shoptimizer, som også udfører såkaldt mystery shopping, hvor personer aflønnes for at optræde som kunder og bedømme butiks- og restaurantspersonales serviceniveau.

Shoptimizer forhandler kontrakter om den levende smileyordning med både danske og udenlandske hotel-, fly- og detailkæder i øjeblikket. Og en aftale med en stor dansk bank, hvis navn fortsat er fortroligt, er også netop indgået.

"De fleste danskere er for høflige til at sige sandheden, når de sidder der på restauranten og tjeneren spørger, om maden smagte. Jo tak, det var søreme dejligt, svarer vi høfligt – uanset om der var hår i suppen. For vi har svært ved at sige ligeud, hvad vi mener, når vi bliver spurgt," siger Jens Møller, partner i Shoptimizer, til Politiken.

Anonymt

Dermed kan smileyordningen bruges til anonymt at afgive sin ærlige mening, så forretningerne også har mulighed for at rette op på produkter og service, hvis noget er utilfredsstillende.

Fagforbundet HK Handel er dog skeptisk over for det nye system. Forbundets formand Per Tønnesen finder det nedslående, at det altid er medarbejdernes - og ikke chefernes - indsats, der skal vurderes, skriver Politiken.

BRANCHENYT
Læs også