Aggressiv TDC-konkurrent: Tv’et er på vej ud

Tv-markedet er på vej mod en revolution, hvis man spørger en af de nye, store spillere.

Foto: Paul Sakuma/AP

Forbrugernes fremtidige tv-oplevelse vil ikke længere foregå ved hjælp af fjernsynet og det traditionelle tv-signal, men via internettet og diverse applikationer.

Det er det klare budskab fra den adm. direktør Reed Hastings fra den aggressive amerikanske TDC-konkurrent Netflix, der netop angriber tv-markedet via internettet.

- I takt med at brugerantallet af internet-tv stiger fra millioner til milliarder, så leder Netflix, HBO, og ESPN vejen frem. Internet-TV vil erstatte almindeligt tv, skriver Reed Hastings i et nyt manifest om Netflix’s ifølge avisen Washington Post.

- Folk vil i stedet for at sidde og zappe rundt på tv’et hellere gå direkte online og se den serie, film, dokumentarprogram eller nyhedsudsendelse, som passer dem. Selvom disse visioner har været til stede siden indførslen af høj-kvalitets internetvideo, så er det først nu, at teknologien og salget viser, at visionen er blevet til realitet, vurderer Reed Hastings.

Kunderne strømmer til

Antallet af Netflix-brugere har på det seneste taget analytikerne med storm, og Netflix kunne i første kvartal af 2013 tilføje yderligere 3 mio. nye abonnenter til kundebasen, så det samlede globale antal Netflix-brugere nu er på ca. 34 mio., hvoraf langt størstedelen befinder sig på det hjemmelige amerikanske marked, hvor Netflix har ca. 28 mio. brugere.

Ny magtfordeling

Reed Hastings forudser dog, at det globale antal brugere vil stige helt op mod 90 mio. brugere i takt med, at selskabet udvider sin service til andre lande og verdensegne. Netflix udvidede eksempelvis sit produkt til Danmark i efteråret sidste år.

Selvom det dog er usandsynligt, at kabel tv’et, som vi kender det, vil forsvinde helt, vil den stigende efterspørgsel efter internet-tv helt klart skubbe den ellers så mægtige tv-industri ud i periferien, lyder det sejrsikkert fra Reed Hastings, som i sidste uge kunne præsentere endnu et vækstrigt regnskab for første kvartal.

Netflix fremviste nemlig i sidste uge en omsætningsfremgang på 18 pct. til 1,02 mia. dollar på linje med forventningerne, mens indtjeningen efter skat på 31 cent per aktie var betydeligt bedre end analytikernes forventninger på 19 cent pr. aktie.

BRANCHENYT
Læs også