Ny bilforsikring sænker præmien 10 pct.

Alka sænker prisen på bilforsikring, som det skal være lettere at få fingrene i.

Foto: Lars Krabbe

Alka gør sig nu klar til at kapre endnu flere kunder. Bilforsikringerne bliver nu både billigere og lettere at købe.

"Grundstenen for os er jo at gøre det så enkelt som muligt. Med vores nye autoforsikring forsøger vi at gøre det mere enkelt for kunden at købe forsikring over nettet," siger direktør i Alka Henrik Grønborg til FinansWatch.

Præmien falder ti pct. i forhold til prisen i maj 2012. Den nye autoforsikring kan tegnes fra i dag. Det er dog ikke kun prisen, der skal trække flere kunder til Alka.

"Vi har noteret os de skriverier, der har været omkring gennemsigtighed og konkurrence i sektoren. Det er nogle af de ting, vi svarer på med det her produkt," siger Henrik Grønborg.

Ingen samlerabat

Gennemsigtigheden vil Alka blandt andet styrke ved at gøre prisen enkel. Prisen er ikke betinget af, at man samler sine forsikringer hos koncernen.

"Vi gør op med krav om, at man køber den ene eller anden forsikring oven i. Vi oplever, at kunderne faktisk bliver forvirret over det, og det gør det sværere at sammenligne prisen mellem selskaber," siger Henrik Grønborg.

Den nye autoforsikring er resultatet af et langt analysearbejde, der dels har vurderet det ændrede risikobillede for billister. Danskerne kører generelt pænere, der er færre trafikdrab, der bliver købt mindre biler, og der bliver kørt langsommere. Det baner vejen for lavere præmier.

Samtidig trækker produktet på erfaringer fra Alkas arbejde med sine øvrige forsikringer, som alle trækker i retning af, at det skal være simplere at købe det over nettet.

Mikrotarifering

"Det er et bilprodukt, som følger den almindelige standard for, hvad det skal dække. Men man skal igennem væsentlig færre spørgsmål, før du kan få en bindende pris. Hvis man kan give os nogle data om bilen, så skal man kun svare på fem spørgsmål," siger Henrik Grønborg.

Det forudsætter, at man ved præcis, hvilken bil der skal forsikres. Hvis man kan oplyse registreringsnummer og sit eget cpr-nummer, kan Alka trække så mange oplysninger fra centrale registre, at der kun skal svares på kørselserfaring og andre småting, før selskabet kan stille en pris.

Det nye produkt trækker også i højere grad på mikrotarifering, hvor kunderne i højere grad betaler for de risiko, de udgør. Derfor vil nogle også opleve højere præmier med det nye produkt.

Uoverskueligt at skifte

"Vi har haft nogle rigtig gode år, og vi er blevet bedre til at identificere de sager, som skal have en højere pris. Så det er mikrotarifering, der driver det. Det, du vinder ved mikrotarifering, kan du enten bruge til at få et større overskud eller til at give lavere priser," siger Henrik Grønborg.

Regner I med, at kunderne stiller sig i kø nu?

"Det ville være skønt - og helt berettiget, synes vi. Vi har et mål om, at vi skal være billigst for 7 ud af 10, som vi forbedrer nu. Men vi er opmærksomme på, at mobiliteten er lav i forsikring. Vores analyse viser, at den manglende mobilitet lige så meget handler om det uoverskuelige i at skifte, som det drejer sig om prisen," siger Henrik Grønborg.
 

Alka på vej med billigere bilforsikringer 

Regnskab: Alka kombinerer vækst og lønsomhed

LB Forsikring dumper prisen på bilforsikringer 

BRANCHENYT
Læs også