Gasfeltet, der blev glemt

Fuser: Dong har opgivet Svanefeltet, der rummer et kæmpe gasfund. Alligevel medregner regeringen skatteindtægter fra feltet i Togfonden DK.

»Regeringen vil skabe fremtidens jernbane ved at gennemføre en historisk forbedring af togtrafikken i Danmark.«

Det var budskabet, da transportminister Henrik Dam Kristensen (S) på et stort anlagt pressemøde den 1. marts i Statsministeriet præsenterede planen om at hente 27,5 mia. kr. ekstra i Nordsø-skat frem mod 2042.

Via en særlig togfond skal de nyfundne milliarder omsættes til nye eltog, så passagerer kan komme fra København til Aalborg på tre timer.

I dag tager turen mindst en time længereknap en halv gang længere. Derfor vakte den nye togfond – Togfonden DK – opsigt, da den blev præsenteret.

Ingen spurgte imidlertid ind til, hvordan man egentlig er kommet frem til beløbet 27,5 mia. kr., der skal skaffes ved at stramme skatteskruen over for en række gamle olie- og gaskoncessioner i Nordsøen med deltagelse af blandt andet Dong Energy, Bayerngas og Hess. Dermed slap regeringen for at rode sig ud i en søforklaring, for nu peges der fra flere sider på, at regnestykket bag de 27,5 mia. kr. er på gyngende grund.

En stor bid af milliardgevinsten venter Skatteministeriet, der er hovedarkitekten bag beregningerne, nemlig at få i kassen ved at stramme beskatningen af milliarder af kubikmeter naturgas i Svanefeltet, som Energistyrelsen i 2009 udråbte som det potentielt største danske gasfund nogensinde.

Afleverede licens

Dengang var licensen på Svanefeltet i hænderne på Dong Energy og Bayerngas.

Sådan er det ikke længere.

Efter at jublen havde lagt sig, viste beregninger, at gassen ville blive alt for dyr at hente op fra dybet under Nordsøen. Derfor returnerede Dong og Bayerngas Svanefelt-licensen til Energistyrelsen den 1. januar i år.

Men i Energistyrelsens energiprognose fra efteråret 2012 indgår Svanefeltet med noget over 20 mia. kubikmeter gas svarende til Danmarks totale gasforbrug i en periode på mellem fem og seks år.

En skattestramning af den enorme gasmængde indgår dermed i Skatteministeriets beregninger, selvom feltet er leveret tilbage til staten. Svanefeltet vil derfor ikke reelt give en eneste krone ekstra til togfonden. Svanefeltet vil i fremtidige tildelte koncessioner blot indgå med samme beskatning, som har været gældende for samtlige andre koncessioner tildelt siden 2004.

De 27,5 mia. kr. til Togfonden DK tager bl.a. afsæt i en øget beskatning af Svanefeltet. Dong Energy fortæller, at de har afleveret licens den 1. januar?

»Licensen er tilbageleveret, men fundet og ressourcerne er der stadig,« siger Tue Falbe-Hansen, pressechef i Energistyrelsen og fortsætter:

»I dag kan der på kommercielt grundlag indvindes olie og gas fra undergrunden, som det ikke var muligt at indvinde tidligere. Det er derfor rimeligt at antage, at den teknologiske udvikling gør det muligt at gennemføre indvinding af fundet om nogle år,« siger Tue Falbe-Hansen.

Dong-ledelsen ønsker ikke at kommentere sagen. Partneren Bayerngas er derimod forarget.

Dårligt håndværk

»Der er et betydeligt potentiale i Svane. Men der eksisterer ikke i dag nogen anvendelig teknologi til at konstruere en brønd, der kan hente gas op under så ekstreme temperaturer og tryk, som det er tilfældet på Svane,« siger Arne Westeng, adm. direktør i Bayerngas i Danmark.

På Christiansborg møder regeringens fremgangsmåde hård kritik fra flere sider.

»Der er to muligheder: Enten manipulerer man med tallene, eller også er det et ualmindeligt dårligt grundlag, man arbejder ud fra, eftersom man ikke kender fakta,« siger energiordfører Mike Legarth (K).

Venstres klima- og energiordfører, Lars Christian Lilleholt, er enig.

»Det kan ikke være rigtigt, at Dong har tilbageleveret så stort et felt, og at man så alligevel indregner den fremtidige indtægt fra feltet som en del af den besluttede skatteomlægning,« siger Lars Christian Lilleholt, der nu vil kalde skatteminister Holger K. Nielsen (SF) og klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) i samråd i sagen. Dårligt håndværk eller ej, så støtter Enhedslisten enhver stramning af Nordsø-skatten.

EL klar med støtte

»Vi støtter alt det, som regeringen vil lave for at øge indtægterne fra Nordsøen,« siger finansordfører Frank Aaen (EL) og understreger, at det i den sammenhæng betyder mindre, at det kniber med at få enderne i regnestykket til at nå sammen.

»Vi anser det for at være regeringens ansvar, at tallene passer,« siger Frank Aaen.

Skatteministeriet bekræfter, at Dong har skrottet Svanefeltet, men forklarer, at man satser på, at en ny operatør tager over, når feltet udbydes på ny.

»Selv om Dong har returneret licensen til staten, er det således forventningen, at der vil være fremtidige indtægter til staten fra dette felt,« forklarer ministeriet.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også