Togfond kom som en tyv i natten

Nyhedsbaggrund: Regeringens angreb på Nordsø-skatten lignede længe en tabersag. Det ændrede togfonden på.

Regeringens nye togfond kom bag på både trafikforskere, oppositionen og politiske iagttagere. Præsentationen af togfonden formåede dog at gøre fremlæggelsen af regeringens serviceeftersyn af Nordsø-beskatningen til en succes.

Ved første øjekast var der ellers ikke meget at feste over, idet granskningen af Nordsø-aftalen fra 2003 afslørede, at det ville være umuligt at gennemføre regeringens ambition om at øge beskatningen af Dansk Undergrunds Consortium (DUC) med Mærsk i front.

Men takket være koblingen af en øget beskatning af de øvrige olieselskaber i Nordsøen med en togfond endte opgøret med Mærsk og DUC som en sejr for regeringen og den kollektive trafik.

Hvorfor er regeringen så opsat på at øge beskatningen af Nordsø-olien?

»Meldingen i november 2011 var, at man vil sikre, at samfundet får størst mulig udbytte af olie- og gasressourcerne i Nordsøen. Det blev fra dag et udlagt af iagttagere, som at regeringen ønsker flere penge i kassen fra DUC. DUC står for op mod 90 pct. af alle aktiviteterne i Nordsøen.«

Er det så endt med, at DUC må til lommerne?

»Nej. Efter 14 måneders venten viste granskningen af de gældende skatteregler for Nordsøen, at DUC går fri. Til gengæld skal resten af aktørerne i Nordsøen til lommerne.«

Hvornår kom det frem, at regeringens nyfundne oliemilliarder skulle i en togfond?

»Fra flere sider peges på, at togfonden kom på tegnebrættet mindre end 48 timer før præsentationen. Indtil da var planen, at klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) torsdag den 28. februar alene skulle håndtere sagen. Men så blev der sadlet om, og Statsministeriet indkaldte til pressemøde den 1. marts, hvor togfonden og gevinsten på de 27,5 mia. kr. blev præsenteret af hele tre ministre.«

Hvorfor er det så vigtigt at få vekslet den ekstra Nordsø-skat til eltog og hurtigere togdrift?

»Togfonden faldt på et tørt sted, fordi SF havde brug for en succes efter tabet af betalingsringen. Samtidig fik regeringen endelig slået hul på planerne om at styrke den kollektive transport, lyder forklaringen fra mange sider.«

Hvad sker der, hvis der ikke kommer 27,5 mia. kr. ind i nye penge fra Nordsøen?

»Så kommer togfonden til at mangle penge i forhold til de oplistede projekter. De mange forbedringer passer nemlig krone til krone præcist med de ekstra penge, som regeringen venter at få kassen ved at øge Nordsø-skatten for alle andre selskaber end DUC.«

BRANCHENYT
Læs også