Unibrew klarede lille kvartal på fremragende vis

Danmarks næststørste bryggeri holder sin markedsandel og presser Carlsberg Danmark.

Royal Unibrew har øget overskudsgraden med 1,6 procentpoint til 10,1 pct. Arkivfoto: Niels Hougaard Arkivfoto: Niels Hougaard

Royal Unibrew klarede sig overraskende godt gennem årets første kvartal. Mens de fleste store internationale bryggerier har tudet over markedsforholdene i Vest- og Nordeuropa, har Danmarks næststørste bryggeri været i stand til at øge indtjeningen.

Bryggeriet formår også at lægge en presbal til Carlsberg, der offentliggør sine tal om en uge. Carlsberg har i Danmark været under pres med sin markedsandel, og kvartalstallene fra Royal Unibrew viser, at markedets største bryggeri ikke har stjålet noget endnu fra det næststørste.

»Vi har opnået en fremgang i resultatet og fastholdt eller styrket vores markedspositioner på de enkelte markeder. Det er vi tilfredse med, når man tager de overordnede markedsforhold i betragtning,« siger koncernchef Henrik Brandt fra Royal Unibrew.

Omkring halvdelen af kvartalets omsætning på 751 mio. kr. stammer fra Nordvesteuropa, og det er især Danmark. Salget er steget i mængder, men faldet i værdi. Det skyldes, at man har indgået en større private label-aftale samt det generelle skift hen mod billigere øl.

Men ser man på hele Vesteuropa – som omfatter Danmark, øvrige Norden, Tyskland og Italien – så er det lykkedes for Royal Unibrew at øge overskudsgraden med imponerede 1,6 procentpoint til 10,1 pct.

Italien holdt skansen

Selv i Italien, hvor økonomien har fået italienerne til at blive langt mere prisbevidste, er det lykkedes at komme igennem med skindet på næsen. Royal Unibrew har en stærk markedsposition med Ceres i Italien, hvor man  er i det dyre segment.

»Endnu en gang får Royal Unibrew bevist, at man er i stand til at effektivisere forretningen og øge indtjeningen af hver omsat krone. Det er en smule bedre end vi havde regnet med. Det er også et lyspunkt endnu en gang at se den indtjening, man kan holde i sin maltforretning,« siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.

Royal Unibrew har som hovedprioritet i år at etablere segmentet ”Maltdrikke” som en vækstforretning. Maltdrikke sælges mange steder som en sundhedsdrik og kan også sælges i lande, der normalt ikke forbindes med øl.

Hvis det lykkes at opbygge ”Maltdrikke”, som et forretningsområde, der skal tages alvorligt, kan aktionærerne se frem til enten en stabil høj indtjening og/eller et guldæg, der kan sælges fra og give et stort ekstraordinært udbytte.

I årets første kvartal omsatte Royal Unibrew for 87 mio. kr. maltdrikke med et driftsoverskud på 17 mio. kr. Det giver en overskudsgrad på 20 pct., og det niveau er også målet i fremtiden.

BRANCHENYT
Læs også