Flertal vil have buræg ud af butikkerne

Men det får de nu ikke lov til at bestemme, fastslår Dansk Supermarked.

Foto: Thomas Borberg

Danskerne har mange gode intentioner, når det gælder dyrevelfærd, men når vi står i supermarkedet, ender de fleste af os alligevel med at hælde den billigste vare i indkøbskurven.

Derfor satser Dyrenes Beskyttelse med en ny kampagne nu på at få detailhandlen til helt at fjerne burhønseæg fra hylderne. Og flertallet af danskerne bakker op om ideen. Det viser en meningsmåling udført af YouGov for Dyrenes Beskyttelse.

53 procent af svarpersonerne svarer ja til, at detailhandlen bør stoppe med at sælge buræg, mens kun 29 procent svarer nej, skriver Politiken.

Den billige beslutning

Talsperson Tina Engberg i Dyrenes Beskyttelse er glad for, at forbrugerne tilsyneladende »ikke har noget imod at blive hjulpet lidt« til at træffe mere politisk korrekte valg. Hun siger, at foreningen har opgivet at komme produktionen af buræg til livs alene ved at påvirke forbrugernes adfærd ad frivillig vej. Samlet set kommer knap seks ud af ti solgte æg i Danmark fortsat fra burhøns.

»Nu har vi kørt kampagner mod buræg i tyve år, og når man spørger folk, tager de også afstand fra den måde, burhønsene bliver behandlet på. Men vi kan jo se på salget, at når de står i butikken klokken 17.30 med et grædende barn på armen, så tager de det, der er billigst eller lettest at få fat i«, siger Tina Engberg til Politiken.

Kundernes frie valg

Men Dyrenes Beskyttelse skal ikke regne med hjælp fra Dansk Supermarked, som ejer kæderne Føtex, Netto, Bilka. Her siger pressechef Mads Hvitved Grand, at forbrugernes valgmuligheder vejer tungere end hensynet til hønsene.

»Vi kan konstatere, at prisen er et afgørende parameter for mange mennesker, og vi gør os ikke til dommere over, hvad folk køber. Vi vil gerne give vores kunder gode alternativer til buræg, men hvad de vælger, er op til dem selv«, siger han til Politiken.

BRANCHENYT
Læs også