Rate-krig en realitet og det bliver værre endnu

Der er ingen tegn fra Mærsk og en række andre markedsledere om en reduktionen af deres kapacitet på ruterne mellem Asien og Europa.

De store containerrederier har fejlet i deres bestræbelser på at holde spotraten på Asien-Europa på et profitabelt niveau ved ikke at trække tilstrækkelig kapacitet ud og tilpasse den til efterspørgslen. Derfor er priskrigen, som i 2011 kostede rederne enorme tab, nu i fuld gang, og i de kommende måneder kan situationen bliver yderligere forværret. Rederne kan kun klynge sig til et håb om, at efterspørgslen vil stige for at undgå yderligere ratefald, viser data fra Alphaliner.

Maersk-formand: Ingen har interesse i kaos 

I alt vil rederne indsætte 20 ny containerskibe mellem 8.500 til 16.000 teu mellem Fjernøsten og Nordeuropa i 2. kvartal oven i de syv skibe, der alene i marts blev indsat på ruten. Den hurtige og voldsomme kapacitetsforøgelse har fået priskrigen til at blusse op igen, og den har  sendt rateniveauet til bunds med 600 USD per teu siden begyndelsen af året. Spotraterne fra Kina til Europa ligger lige nu på 700-800 USD per teu sammenlignet med 1.300-1.400 USD i starten af 2013.

"Rederne har begrænsede muligheder for at holde styr på kapaciteten med de uophørlige leveringer af ny tonnage, der ødelægger deres muligheder for at foretage en meningsfuld reduktion af skibe. Timingen i de mange leveringer af skibe var oprindelig tiltænkt sommerens højsæson, men svage fragtmængder har sendt udnyttelsesgraden på skibene ned på 80 procent i april," konstarerer Alphaliner i sit nyhedsbrev tirsdag.

SeaIntel: Seks ugers ratefald på 43 procent kræver handling 

Maersk Lines indsættelse i juli af den første af i alt 20 nye Triple-E på i alt 18.270 teu - verdens hidtil største - vil gøre det endnu svære at reducere kapaciteten:

"Selv om Maersk har erklæret, at rederiet vil neutralisere den forøgede kapacitet i forbindelse med Triple-E, har rederiet endnu ikke indikeret nogen fjernelse af kapacitet," skriver Alphaliner, der pointerer, at Maersk Line ikke har annonceret ændringer i maj, mens rederiet "har udsendt advarsler om, at det vil beskytte sin markedsandel".

Den eneste beskedne tilpasning af kapaciteten i de næste to måneder kommer fra samarbejdet mellem Evergreen, CSCL og Zim. Konsekvensen af deres reduktion på 9.000 teu om ugen fra midt i juni, bliver samtidig end modsvaret af forskellige service-opgraderinger på ca. 16.500 teu ugentlig.

Maersk Line: Vi vil forsvare os uanset prisen 

Platou: Containerrate langt under redernes break-even 

Maersk-formand: Triple-E forrykker ikke markedsbalancen 

BRANCHENYT
Læs også