Million-produkt opstod i mors køkken

Midt i krisen har 29-årig iværksætter opfundet "det sorte guld".

Genudsendelse

Over sommeren viser vi på JPtv en række af de bedste indslag fra det seneste år.

Indslaget her blev vist første gang den 3. maj 2013.

Noget tyder på, at krisen ikke har gjort det umuligt at tage over 50 kr. for en bøtte lakrids.

Måske snarere tværtimod.

På ganske få krise-år har den 29-årige Johan Bülow opbygget en voksende millionforretning på netop eksklusiv lakrids.

Idéen til succesen blev vakt i onklens bolsjekogeri på Bornholm.

Onklen havde skabt en eksklusiv forretning med bolsjer, der fik de sliksultne til at kigge direkte igennem prisskiltene.

Ville skabe eksklusiv lakrids

Tankerne i Johan Bülows hoved begyndte i forlængelse af oplevelserne i onklens bolsjekogeri at samle sig om én bestemt ide: hvorfor ikke forsøge at skabe et brand med samme evne, men med udgangspunkt i lakrids?

Lakrids by Johan Bülow
  • Lakrids by Johan Bülow
  • Stiftet i 2007, Svaneke, Bornholm
  • Stiftet af Johan Bülow, 29 år
  • Antal medarbejdere: 55
  • Overskud, regnskabsår 2011: 7,3 mio. kr
  • Overskud, regnskabsår 2010: 2,4 mio. kr.
  • Virksomheden har fire butikker i Danmark
  • I regnskabsåret 2011 udbetalte Lakrids by Johan Bülow fem mio. kr. til ejer Johan Bülow

”Jeg så en mulighed i at hæve lakridsens niveau. Dengang kunne lakrids stort set kun købes i supermarkeder. Det var gode varer, men ikke af verdens højeste kvalitet,” siger Johan Bülow.

Og den dengang 23-årige bornholmer greb muligheden. Han bestilte en gryde til 60.000 kr. fra Chicago, USA, allierede sig med to lakrids-eksperter og omdannede i 2007 sit mors køkken til det, der blev starten på forretnings-eventyret Lakrids by Johan Bülow.

Købte lakridsmaskine fra Manchester

Det lille kogeri i Svaneke på Bornholm producerede lakrids med et så hurtigvoksende positivt omdømme, at den lille gryde fra Chicago ikke længere kunne mætte efterspørgslen. Johan Bülow valgte derfor at etablere kontakt til en virksomhed i Manchester, der udvikler lakridsmaskiner.

Banken gav grønt lys til millioninvesteringen i lakridsmaskinen, og i samme tidsrum lejede den unge iværksætter en lagerhal i Taastrup, der i sommeren 2008 stod klar som virksomhedens nye hovedbase med potentiale til at producere ca. 2,5 ton lakrids dagligt.

Overskud på 7,3 mio. kr.

Hovedbasen i Taastrup danner også ramme for de refleksioner, den nu 29-årige Johan Bülow gør sig over sin virksomhed, der ved det seneste regnskab kunne præsentere et overskud på ca. 7,3 mio. kr. – en tredobling af overskuddet fra det tidligere regnskabsår.

Og det er et overskud, som er skabt med lakrids-produkter til en pris, der er niveauer højere end størstedelen af alt andet lakrids.

”Jeg gik ind til dette projekt med en ambition om at skabe verdens bedste lakrids. Og det mener vi, at vi har skabt. Det skal være en oplevelse at købe og smage vores produkter,” siger Johan Bülow.

Har gået gennem ild og vand

Den danske lakridskonge fortæller, at han ”har gået gennem ild og vand” for at være nået til det sted, hvor hans virksomhed befinder sig i dag.      

”Jeg har haft perioder, hvor jeg har arbejdet 75 timer i træk, faldet i søvn på en rød luftmadras og gået ind og kogt lakrids igen, fordi efterspørgslen var der. De seneste seks år af mit liv har været et eventyr,” siger Johan Bülow.

”De første tre år havde jeg en kurve, der løb utrolig meget op og ned. Den ene dag løste det hele sig. Lakridsmaskinen kørte perfekt, og kunderne stod i kø. Den næste dag røg der måske en essentiel pumpe til lakridsmaskinen, der tvang os til at tilkalde en ingeniør fra England,” siger han.

I dag er det en noget mere stabil kurve, der er koblet til Johan Bülows liv. Lakridsmaskinen kører stabilt, virksomheden vokser og til sommer skiftes produktionshallen i Taastrup ud med større lokaler i Hvidovre.

”Jeg havde aldrig turde drømme om, at det var gået så hurtigt, som det er gjort,” siger Johan Bülow.

Læs også