0

EU vil sænke farten på varevogne

Det skal medvirke til at nedbringe CO2-udslippet. Tvivl om effekt i Danmark.

EU vil begrænse CO2-udslippet fra varevogne, men danske organisationer tvivler på effekten af en hastighedsgrænse for varevognene. Foto: Jesper Mortensen/ Polfoto

Varevogne skal køre længere på literen til gavn for miljøet. Derfor skal CO2-udledningen begrænses yderligere, og et middel til det kan være at  begrænse varevognenes topfart.

Den målsætning vedtog EU-Parlamentet tirsdag, og det vækker glæde i Det Økologiske Råd, selv om rådet også mener, at miljøkravene ikke er ambitiøse nok.

Udslippet er det vigtige

"Men det er et skridt i den rigtige retning, at man vil begrænse CO2-udslippet. EU har allerede en vedtaget målsætning om, at CO2-udslippet i 2020 skal være begrænset til 147 gram per kilometer for varevogne. Det vil EU-Parlamentet så udbygge med et krav om, at udslippet i 2025 skal være nede på 105-120 gram per kilometer," siger Jeppe Juul, der er trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Han lægger mere vægt på, at CO2-udslippet kommer ned, end at varevognenes topfart begrænses til 120 km/t, som Parlamentet også lægger op til.

"Jeg kan godt tvivle på, at Parlamentet kommer igennem med begrænsningen i topfarten, bl.a. fordi bilindustrien, og dermed også Tyskland, har andre interesser. I øvrigt vil en fartgrænse på 120 km/t have begrænset effekt i Danmark," siger Jeppe Juul.

Økonomisk gevinst

"Men her er faktisk et udspil, som stort set alle andre bør kunne støtte. For ejerne af varevogne betyder det, at bilerne vil køre længere på literen. Det vil i  varevognens levetid betyde, at ejeren vil kunne spare omkring 35.000 kr.," tilføjer Jeppe Juul.

I dag udleder en varevogn i gennemsnit omkring 200 gram CO2 per. kilometer, og det skal være nede på 175 gram i 2017.

Er der penge at spare?

Hos installatørernes organisation, Tekniq, siger teknisk chef Christian Jarby, at man overhovedet ikke har forholdt sig til en hastighedsbegrænsning.

"Det interessante for vores medlemmer er, at de kan spare penge, hvis varevognene kører længere på literen. Men en hastighedsgrænse på 120 km/t har ikke rigtig nogen praktisk betydning, når installatørerne kører rundt til kunderne," siger Christian Jarby.

Det samme holdning kommer til udtryk hos DI Transport, hvor chefkonsulent Rune Noack oplyser, at organisationen har det fint med EU's bestræbelser på at begrænse CO2-udslippet.

"Det er fint med fælles EU-regler, når det gælder bilernes udslip. Men vi er lidt betænkelige for, at en hastighedsgrænse kan give nogle praktiske problemer med trafikafviklingen. Vi kender hastighedsbegrænsningen fra lastbilerne. Men på grund af de danske skatteregler bruges mange varebiler som privatbiler, og skal de så pludselig begrænses til kun at kunne køre 120 km/t," siger Rune Noack.

Han henviser til, at der kører cirka 450.000 varevogne rundt i Danmark.

"CO2-gevinsten ved at varevognene begrænses til 120 km/t på motorvejsstrækninger med tilladt hastighed på 130 km/t, vil også være meget begrænset," tilføjer han.

BRANCHENYT
Læs også