0

Et klik kostede Jyske Bank 25.000 kr.

Finanstilsynet har givet Jyske Bank en bøde for vildledende prisinformation.

Foto: Simon Fals

Finanstilsynet slår nu for alvor til over for banker, der ikke overholder reglerne for prisinformation. Jyske Bank er således blevet tildelt og har accepteret et bødeforlæg på 25.000 kr. for misvisende prisoplysninger på hjemmesiden.

Banken begik sin brøde i to perioder: Fra den 17. august 2011 til den 7. september 2011 samt den 16 september til den 17. oktober samme år.

På hjemmesiden www.jyskebank.dk markedsførte banken udlånsformen "Topprioritet" med en rente på 2,95. pct. "uden at markedsføringen indeholdt de i bekendtgørelsens paragraf 9 stk. 2, anførte oplysninger angivet på en klar, tydelig og fremtrædende måde ved hjælp af et repræsentativt eksempel," som det hedder i Finanstilsynets bødeforlæg.

Skal have alle oplysninger

Det er med andre ord ikke nok at markedsføre en rente, bankkunderne skal have alle oplysningerne om lånet med det samme.

Se bødeforlægget her

Jyske Bank har besluttet sig for at betale bøden. Dermed undgår banken en retssag, men i en kommentar lægger Jyske Bank ikke skjul på, at bøden er uretfærdig.

Der var tale om en såkaldt "teaser" på hjemmesiden - altså en form for reklame for et produkt. Og hvis interesserede ville have yderligere oplysninger, ville de let kunne have fået det ved at klikke videre på hjemmesiden.

Flere regler

"Jyske Bank konstaterer efter Finanstilsynets politianmeldelse, at der i offentlige myndigheders vejledninger ikke er det samme syn på, hvornår prisoplysningsregler er opfyldt på internettet. Forbrugerombudsmanden har i en stadig gældende vejledning tilkendegivet, at tilgængelighedskravet i internetreklamer er opfyldt, hvis man ved et enkelt klik kan komme frem til de lovpligtige oplysninger.

Det var netop tilfældet i den internetreklame på bankens hjemmeside, som Jyske Bank nu har fået en bøde for i henhold til Finanstilsynets prisskiltningsbekendtgørelse, der ikke skelner mellem trykte medier og internettet som interaktivt medie," skriver Jyske Bank i en kommentar.

Banken mener, at det nu er slået fast, at der er forskel på finansielle virksomheder og andre. Andre virksomheder skal kun leve op til Forbrugerombudsmandens krav om markedsføring, mens banker også skal leve op til specielle regler fra Finanstilsynet.

BRANCHENYT
Læs også