0

Skandaletog fik totalt kørselsforbud

Det er ikke kun Danmark og Norge, der har haft massive problemer med Ansaldobreda.

Foto: Jacob Ehrbahn

Navnet Ansaldobreda kan få det til at løbe koldt langt nedad ryggen på de fleste danske togpassagerer.

Det italienske firma står bag IC4-togene, som nærmest er blevet synonym med årelange forsinkelser, fejl og mangler. Borgerne i Norges hovedstad, Oslo, har også stiftet bekendtskab med det italienske firma.

I Holland og Belgien har man sin egen version af den danske IC4-skandale. Den kulminerede for godt fire måneder siden, da de belgiske sikkerhedsmyndigheder forbød al passagerkørsel med Ansaldobredas V250-højhastighedstog.

Komponenter rev sig løs

Højhastighedstogene blev leveret med fem års forsinkelse (fordi Ansaldobreda havde problemer med at få de danske IC4-tog færdige), og de blev først sat i drift den 9. december i fjor.

Togene nåede dog kun at køre i 40 dage.

I den tid var 5 pct. af alle afgange blevet aflyst, under halvdelen af togene kørte til tiden, og da ophobet sne og is på undervognen fik komponenter til at rive sig løs, valgte de belgiske sikkerhedsmyndigheder at sige stop.

Ansaldobredas vicedirektør, Alessio De Sio, udsendte efterfølgende en undskyldning på Twitter, og selskabet sendte 40 ingeniører til Holland og Belgien for at løse problemet.

Togene er dog ikke kommet på skinnerne endnu, og i mellemtiden har det hollandske ministerium for infrastruktur iværksat en nødplan, der skal skaffe erstatningsmateriel til den travle jernbaneforbindelse mellem Amsterdam og Bruxelles.

Problemer i Sverige:
  • Også i den svenske by Göteborg er man alt andet end tilfreds med Ansaldobreda.
  • I februar kom det frem, at halvdelen af byens sporvogne fra den italienske producent står stille på grund af fejl.
  • Den svenske avis Göteborgs-Posten anslår, at det vil koste op mod en halv milliard svenske kroner at få sporvognene tilbage i drift.

Forargede borgere

Højhastighedstogene er ejet af selskabet Fyra, der ejes i fællesskab af det nationale hollandske togselskab NS, flyselskabet KLM samt det nationale belgiske togselskab NMBS. NMBS har truet med at annullere kontrakten med Ansaldobreda.

Problemerne med højhastighedstogene har vakt forargelse i store dele af både den hollandske og belgiske befolkning. Fyra er blevet beskyldt for kun at have haft penge i tankerne, da man valgte Ansaldobreda som leverandør.

Da togene i sin tid skulle bestilles, blev det fastslået, at de skulle være i stand til at køre 220 km/t. Alstom og Siemens blev nævnt som favoritter til at vinde leverancen.

Ansaldobreda tilbød imidlertid at levere tog, der kunne køre op til 250 km/t - og det billigere end tilbuddene fra Alstom og Siemens. Derfor faldt valget på den italienske producent, selvom det var kendt, at firmaet havde en lang serie af problemfyldte leverancer i bagagen.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også