Strømmen er gået hos Better Place

Elbiloperatøren Better Place Danmark indgiver konkursbegæring.

Better Place Danmark indgiver konkursbegæring.  Foto: Søren Svendsen

Better Place Danmark, som tilbyder batteriskiftestationer og ladestandere til elbilejere, indgiver konkursbegæring.

Ledelsen og bestyrelsen i elbiloperatørselskabet har konkluderet, at det ikke er muligt at fortsætte selskabets aktiviteter.

Better Place
  • Better Place Global blev stiftet af Shai Agassi i 2007.
  • I Danmark etablerede Better Place sig 1. februar 2009 og har beskæftiget knap 100 medarbejdere. Better Place ejes af Better Place Global og Dong Energy, som er mindretalsaktionær.
  • Better Place har fuldt udviklede netværk i Danmark og Israel. Desuden har selskabet aktiviteter i Kina og USA.

Bestyrelsen i Better Places globale selskab, Better Place Inc, har nemlig i dag meddelt, at selskabet standser sine aktiviteter og indleder en insolvensbehandling. Det meddeler selskabet i en pressemeddelelse.

Investorer trækker sig

Beslutningen skyldes, at investorerne bag det globale selskab ikke ønsker at fortsætte finansieringen, og derfor har Better Place ikke længere midler nok til at fortsætte driften.

Der er blevet arbejdet hårdt på at skaffe den nødvendige finansiering helt til sidste minut, men det lykkedes desværre ikke

Johnny Hansen, administrerende direktør for Better Place Dammark

Gennem de seneste seks måneder har Better Place Inc. tilpasset strategien og gennemført en markant reduktion af medarbejderantallet og omkostningerne.

Til trods for disse ændringer, har det ikke været muligt for selskabet at opnå fortsat finansiering.

Vil arbejde for kunderne

For det danske selskab betyder det, at finansieringen fra moderselskabet bortfalder, ligesom tidligere tilsagn om finansiering fra blandt andet Den Europæiske Investeringsbank (EIB) falder bort.

Pga. konkursbegæringen bliver det boets kurator, som vil disponere på Better Place Danmarks vegne. Better Place Danmark meddeler, at kuratoren vil arbejde på at sikre de bedst mulige vilkår for de danske kunder, medarbejdere og kreditorer.

Kunderne er blevet underrettet, og ledelsen, kuratoren og alle partnerne, herunder Renault, vil arbejde for at finde den bedste løsning for elbilejerne, lyder beskeden fra selskabet.

”Det er umådeligt trist, at det for os ender her efter mere end fire års intenst arbejde. Det har hele tiden været en forudsætning, at Better Place Danmark A/S fik adgang til ekstern finansiering i endnu 2-3 år, før selskabet ville kunne stå på egne ben. Der er blevet arbejdet hårdt på at skaffe den nødvendige finansiering helt til sidste minut, men det lykkedes desværre ikke. Vores beslutning om konkursbegæring er derfor det eneste ansvarlige at gøre i den konkrete situation," siger Johnny Hansen, administrerende direktør for Better Place Dammark.

Vi ramte ikke den rette timing

Han forklarer, at Better Place Danmark indfriede målet om at skabe et nationalt netværk, som gør det muligt for danskerne at køre elbil med samme mobilitet som benzin- og dieselbilerne.

Netværket stod færdig i slutningen af 2012, og Better Place Danmarks har omkring 500 kunder.

"Vi må dog erkende, at vi ikke ramte den rette timing, og at vores moderselskab ikke har været i stand til at rejse de midler, der skal til for at sikre en langsigtet finansiering af Better Place. Vi ved, at mange danskere gerne vil køre elbil, men de har haft for få bilmodeller at vælge imellem, og så er det ikke nok, at vi som operatør står klar til at lade elbilerne," siger Johnny Hansen og fortsætter:

”Elbilen er fremtidens grønne transportform. Det tror vi fortsat på, men innovation tager tid og kræver mod, og der er ingen garantier, når man udfordrer 100 års transportvaner. Vi takker alle som støttede os undervejs – særligt vores kunder, som troede på os og udviste stor loyalitet og medarbejderne, som har leveret en helt fantastisk og utrættelig indsats for elbilens sag”.

BRANCHENYT
Læs også