Ekspert: Forretningsmodellen holdt ikke

En ekspert beklager, at Better Place går konkurs, men peger på forretningsmodellen som årsag.

Better Place tilbyder ladestandere som på billedet her. Men forretningen er bygget op omkring batteriskiftestationer.  Foto: Peter Mydske

Det er ærgerligt, at Better Place Danmark, som tilbyder batteriskiftestationer og ladestandere til elbilejere, nu indgiver konkursbegæring.

Det mener Per Jørgensen Møller, formand for Dansk Elbil Komités bestyrelse samt civilingeniør og batteriekspert.

Better Places strategi har måske ikke været den mest fornuftige.

Per Jørgensen Møller, formand for Dansk Elbil Komité

"Det er rigtig trist, for Better Place har været med til at drive elbilområdet i flere år," siger han til epn.dk og fortsætter:

"Selvom vi kunne se, at forretningsmodellen ikke holdt, så har der været en vis form for optimisme omkring, at det kunne bedre sig."

Uenighed i organisationen

Det tyder på, at de ikke har været helt enige om strategien.

Per Jørgensen Møller, formand for Dansk Elbil Komité

Men sådan skulle det tilsyneladende ikke gå. Better Place Danmark har simpelthen for få kunder med blot omkring 500 kunder og knap 100 ansatte.  Per Jørgensen Møller mener ikke, at det nuværende økonomiske klima indbyder til at lave et teknologiskifte indenfor bilbranchen.

"Better Places strategi har måske ikke været den mest fornuftige. Firmaet har ikke haft indtjeninger, der kunne dække sine udgifter," siger Per Jørgensen Møller.

"Det har været et problem, at Better Place Danmark er en del af en international organisation. Strategien er blevet justeret flere gange, ligesom en direktør er gået, så det tyder på, at de ikke har været helt enige om strategien."

Forretningsmodellen er problemet

Dansk Elbil Komité

Dansk Elbil Komite er en forening oprettet i 1980. Foreningens formål er at udbrede kendskab til og anvendelse af elbiler og andre elektriske vejkøretøjer, fremme produktion af sådanne med tilhørende komponenter samt at formidle udveksling af erfaringer blandt brugere af elbiler.

Kilde: Dansk Elbil Komité

Grundlaget for Better Places forretningsmodel har været batteriskiftestationerne,  hvor kunderne hurtigt kunne skifte til et opladet batteri. Men batteriskiftestationerne kan kun håndtere bilmærket Renault Fluence.

"Better Place er først blødt op på det seneste og sagt, at der kunne være andre supplerende løsninger, som kunne være nødvendige for elbilejerne. Men da havde andre firmaer allerede iværksat det," siger Per Jørgensen Møller.

"Samtidig har det måske ikke været smart at satse på Renault Fluence, som er en speciel bil på det danske marked. Den falder ikke i det populære segment."

Dyr løsning

Per Jørgensen Møller mener, at batteriskiftestationerne på sin vis har væren en fornuftig løsning. De har dækket et behov for at skifte batteri og komme hurtigt videre.

"Men det er en meget dyr løsning. Og hvis man ikke har nok kunder, så kniber det med betalingen. Prisen er der ikke noget i vejen med. Men produktet har ikke været attraktivt nok, og der er kommet for få kunder," siger han.

Samtidig peger han på et problematisk forhold angående ladestanderne. De forskellige elbiler i Danmark kører nemlig med forskellige stikstandarder. Derfor er ikke ikke muligt for alle elbiler at benytte sig af ladestanderne.

Driften kan overtages

Per Jørgensen Møller peger på, at konkurrenten Clever, som blandt andet servicerer kommunale elbiler, har gjort et klogt træk ved at tilbyde hurtige landestandere.

"Andre firmaer kunne måske være interesseret i at overtage driften af Better Place. Men lige nu har jeg ikke overblik over, hvilke aftaler, man evt. kunne indgå med eksisterende firmaer på markedet," siger Per Jørgensen Møller.

Jeg er overbevidst om, at elbilen stadig er fremtidens transportmiddel. Men jeg ved ikke, hvilken forretningsmodel, der vil være på sin plads

Per Jørgensen Møller, formand for Dansk Elbil Komité

Han har ikke selv været kunde hos Better Place, da hans kørselsbehov ikke passer til produktet. Ifølge ham skal man gerne køre mindst 20.000 km om året, før der har været fornuft i at være kunde hos Better Place.

Fremtidens transportmiddel

Selvom den kendte elbiloperatør nu indgiver konkursbegæring, ser det ikke helt sort ud for en fremtid med elbiler, mener Per Jørgensen Møller.

"På længere sigt er der ikke et alternativ til elbiler, så vi vil komme til at se flere og flere elbiler. Det er et spørgsmål om, hvornår vi er trængte og modne nok til det. Jeg er overbevidst om, at elbilen stadig er fremtidens transportmiddel. Men jeg ved ikke, hvilken forretningsmodel, der vil være på sin plads."

Selvom den kendte elbiloperatør nu indgiver konkursbegæring, ser det ikke helt sort ud for en fremtid med elbiler, mener Per Jørgensen Møller.

"På længere sigt er der ikke et alternativ til elbiler, så vi vil komme til at se flere og flere elbiler. Det er et spørgsmål om, hvornår vi er trængte og modne nok til det. Jeg er overbevidst om, at elbilen stadig er fremtidens transportmiddel. Men jeg ved ikke, hvilken forretningsmodel, der vil være på sin plads."

BRANCHENYT
Læs også