Renault-ejere stilles som andre europæere

219 Better Place-kunder vil blive tilbudt batterileje gennem Renault.

I dag har elbiloperatøren Better Place Danmark meddelt, at selskabet indgiver konkursbegæring.

Selskabet har fra begyndelsen bygget forretningsmodellen omkring Renault Fluence Z.E. Better Place har nemlig satset på batteriskiftestationer, og elbilen fra Renault er den eneste type, som kan få skiftet batteri på en af de 17 stationer.

Derfor beklager Renault Danmark, at Better Places indgiver konkursbegæring.

219 kunder tilbydes lejeaftale

Better Place
  • Better Place Global blev stiftet af Shai Agassi i 2007.
  • I Danmark etablerede Better Place sig 1. februar 2009 og har beskæftiget cirka 100 medarbejdere. Better Place ejes af Better Place Global og Dong Energy, som er mindretalsaktionær.
  • Better Place har fuldt udviklede netværk i Danmark og Israel. Desuden har selskabet aktiviteter i Kina og USA.

Det har nemlig kun været muligt at købe bilmodellen i Danmark med et tilhørende Better Place-medlemskab, hvor det er Better Place, der ejer batteriet og lejer det ud.

Der er registreret 219 Renault Fluence Z.E. i Danmark, foruden Better Places egne biler samt forhandlerbiler.

Disse danske kunder vil nu blive tilbudt en batterilejeaftale gennem Renault, meddeler Renault Danmark i en pressemeddelelse.

Disse vilkår er der også i resten af Europa, hvor Better Place ikke har aktiviteter.

Ejer man en Renault Kangoo Z.E, Renault Zoe eller Renault Twizy lejer man batteriet gennem Reanault.

Den forkerte model til DK

Tidligere på måneden kaldte FDM det for en fejl, at Better Place og Renault-Nissan valgte at satse på modellen Fluence Z.E. som den bil, der skulle kickstarte elbileventyret på de danske veje.

Den udmelding kom efter, at Renault-topchef Carlos Ghosn besluttede at sætte produktionen af elbiler med udskifteligt batteri på standby for i stedet at fokusere på hurtigere opladning.

”Valget af bilmodel har været uheldigt og i bagklogskabens ulidelige klarsyn tror vi, at det er skæbnesvangert,” sagde Torben Lund Kudsk, FDM-chefkonsulent, til EnergiWatch.

Han forklarer, at bilen er målrettet Asien og Mellemøsten.

”Bilen har aldrig været tiltænkt det europæiske marked,” sagde Torben Lund Kudsk.

BRANCHENYT
Læs også