Clever overvejer at overtage Better Place

Elbilmarkedet står og falder ikke med Better Place, lyder det fra konkurrenten Clever.

Clever overvejer at overtage dele af Better Place. Foto: Clever

Det er ikke slut med elbiler i Danmark, selvom elbiloperatøren Better Place Danmark nu indgiver konkursbegæring.

Det slår konkurrenten Clever fast.

Clever
  • Clever er en af de store elbiloperatører i Danmark, og selskabet har halvdelen af markedet.
  • Clever er ejet af energiselskaberne SEAS-NVE, SE, NRGI, EnergiMidt og Energi Fyn.

”Det er dybt beklageligt, men elbilens udbredelse fortsætter trods Better Places konkurs," siger Lars Bording, adm. direktør i Clever.

Batteriskifte er der ingen forretning i

Clever vil i de kommende dage orientere sig om, hvorvidt det er muligt for selskabet af overtage dele af Better Place. Det lyder fra Clever, at Better Place-kunderne er mere end velkomne til at lade bilen op hos dem. Men batteriskiftestationerne har Clever svært ved at se en forretningsmodel  i, og derfor vil Clever næppe gå videre med den del af Better Places forretning, lyder det.

"Better Place har gjort meget for at fremme elbilen i Danmark, men de har med deres fokus på batteriskifte – som ikke har slået an hos bilproducenterne – desværre været en nichespiller og indså for sent, at det er teknologien for opladning til elbiler med fastmonteret batteri, der er fremtiden."

Opladning af fastmonteret batteri er netop den teknologi, som Clever har satset på i samarbejde med bilfabrikanter som Nissan, Renault, VW og BMW.

Elbilens udbredelse

Lars Bording fra Clever mener, at elbilsektoren i Danmark er stærk. Samtidig bliver der i år lanceret en række nye elbilmodeller fra de store bilproducenter.

"Vi har stærke aktionærer og har finansieringen til og en langsigtet plan for elbilens udbredelse i Danmark. Vi vil sammen med de øvrige aktører og dygtige konkurrenter sørge for elbilens fortsatte udbredelse og succes,” siger Lars Bording.

Per Jørgensen Møller, formand for Dansk Elbil Komités bestyrelse samt civilingeniør og batteriekspert, peger på, at konkurrenten Clever, som blandt andet servicerer kommunale elbiler, har gjort et klogt træk ved at tilbyde hurtige landestandere, modsat den strategi Better Place har haft.

Better Place håber, at andre vil drive netværket videre.

BRANCHENYT
Læs også