Bøde til ung millionærs pengemaskine

Internetkonceptet Pointshop vildledte forbrugere med sko-kampagne, siger byret.

Den 29-årige millionær Magnus Kjøller meddelte mandag, at han trækker sig tilbage fra ledelsen i CM Network. Han er dog fortsat hovedejer af selskabet. Foto: Sisse Dupont

"HEY SHOE LOVER! FÅ ET GAVEKORT PÅ 200 KR TIL ONLINE SHOPPING! KUN 5 KR.”

Sådan lød en kampagne fra internetselskabet Pointshop i slutningen af 2011 ifølge Forbrugerombudsmanden.

Nu er selskabet bag kampagnen i Byretten i Aalborg blevet idømt en bøde på 60.000 kr. for at have vildledt forbrugerne.

Tilbuddet var nemlig for godt til at være sandt.

200 kr. for 5 kr.

Kampagnen gav indtryk af, at man fik et gavekort til en skokæde for blot 5 kr., og at man samtidig fik et gratis VIP-medlemskab af Pointshop.

Oplysningen om, at abonnementet efter 14 dage ville stige til 270 kr. om måneden, hvis man ikke opsagde det i den mellemværende periode, var til gengæld placeret nederst på siden blandt en række andre informationer.

Det fik Forbrugerombudsmanden til at politianmelde Pointshop for vildledende markedsføring, og nu har byretten altså afsagt dom i sagen.

Dom anket

Pointshop har dog anket dommen til Vestre Landsret med krav om frifindelse, fordi man mener, at man blot har fulgt den vejledning i markedsføring, som man fik fra netop Forbrugerombudsmanden allerede i 2010.

"Vi er ikke tilfredse med dommen, den ærgrer os. Vi har fulgt Forbrugerombudsmandens vejledning på området, men hvis vi ikke kan regne med den, hvordan skal vi så forholde os," siger Pointshop-direktør Thomas Kock til epn.dk.

Det var en email, der i sin tid ledte forbrugeren ind på Pointshops kampagne. Den var ikke skrevet af Pointshop, men kom fra indehaveren af et domæne, der tilhørte et såkaldt "affiliate network", som har til hensigt at udbrede annoncer på internettet. Den pågældende indehaver har erkendt, at det var vildledende og betalt en bøde på 7.500 kr.

Kritik

Det er ikke første gang, at Pointshop og det bagvedliggende selskab, CM Network, er ramt af kritik for kontroversielle forretningsmetoder.

Allerede i 2010 blev selskabet stærkt kritiseret i DR's forbrugerprogram Kontant for sager, der ligner den aktuelle fra Aalborg. Men virksomheden afviser, at man bevidst spekulerer i, at brugerne ikke læser alle Pointshops handelsbetingelser.

"Vi ønsker kun tilfredse brugere, og derfor giver det ikke mening at have folk, som ikke ved, hvad de har sagt ja til," siger Thomas Kock.

Iværksætter trækker sig

Bag selskaberne står den 29-årige iværksætter Magnus Kjøller, der har tjent mange penge på sine it-selskaber. I det seneste regnskabsår leverede CM Network et rekordoverskud på 35,5 mio. kr.

Magnus Kjøller meddelte mandag, at han trækker sig tilbage fra ledelsen i CM Network, der bl.a. tæller en række it-selskaber. I stedet tager Thomas Kock over som direktør, men det bliver dog fortsat med Magnus Kjøller som hovedejer.

Magnus Kjøllers tilbagetrækning har intet med den aktuelle sag at gøre, men skyldes, at CM Network har vokset sig så stor, at der har været behov for en anden ledertype.

Læs også
Top job