Mærsk-spareplan har givet resultater

Spareplanen for Maersk Line, kaldet Streamline, har givet resultater fremgår det af A. P. Møller-Mærsks årsregnskab.

- Samlet set resulterede det i betydelige omkostningsreduktioner, færre fejl, bedre overholdelse af sejlplaner og dermed større kundetilfredshed, skriver koncernen.

Streamline-aktiviteterne, som blev sat i gang i januar, har medført engangsomkostninger for 245 mio. dollar, mens den fulde effekt af initiativerne først slår igennem over de kommende år.

Antallet af stillinger i Maersk Line blev i årets løb reduceret med ca. 4500, oplyser A. P. Møller-Mærsk.

Streamline fokuserer på optimering af rutenet, reduktion af brændstofomkostninger, forenkling af kundeprocesser og produktportefølje samt forbedring af planlægnings- og ledelsesinformationssystemer.

Et af de overordnede formål med Streamline er at gøre det nemmere for kunderne at gøre forretning med Maersk Line. Det skal blandt andet ske ved at forenkle processer og give øgede beføjelser til de lokale salgsorganisationer.

A. P. Møller-Mærsk noterer, at kundetilfredsheden har udviklet sig positivt i 2008.

Selvom Streamline altså har givet resultater, så er A. P. Møller-Mærsk fortsat ikke tilfreds med resultatet af containerdriften, der gav et nettooverskud på lige over 1 mia. kr. mod 578 mio. kr. i 2007.

Årsregnskab - APM: ..

BRANCHENYT
Læs også