0

Spritnye tog skal på lossepladsen

Ansaldobreda har gjort det igen: De belgiske statsbaner opgiver at få tog på skinnerne.

V250-togene har stået stille i mere end fire måneder på grund af massive sikkerhedsproblemer. Foto: Peter Dejong

Den italienske togproducent Ansaldobreda har været ramt af den ene skandale efter den anden.

For fire måneder siden valgte de belgiske sikkerhedsmyndigheder at forbyde al passagerkørsel med Ansaldobredas V250-højhastighedstog på grund af massive sikkerhedsproblemer.

Nu ser det ud, som om de belgiske statsbaner har opgivet al håb om at få togene i drift igen. Ifølge en teknisk rapport, som endnu ikke er offentliggjort, har statsbanerne besluttet at skrotte togene og forberede et erstatningskrav mod Ansaldobreda.

Det skriver Ingeniøren.

Problemer i Sverige
  • Også i den svenske by Göteborg er man alt andet end tilfreds med Ansaldobreda.
  • I februar kom det frem, at halvdelen af byens sporvogne fra den italienske producent står stille på grund af fejl.
  • Den svenske avis Göteborgs-Posten anslår, at det vil koste op mod en halv milliard svenske kroner at få sporvognene tilbage i drift.

Livsfarlige bremser

Togene blev leveret med fem års forsinkelse, og de blev først sat i drift den 9. december i fjor. Togene nåede imidlertid kun at køre i 40 dage.

I den tid var 5 pct. af alle afgange blevet aflyst, under halvdelen af togene kørte til tiden, og da ophobet sne og is på undervognen fik komponenter til at rive sig løs, valgte de belgiske sikkerhedsmyndigheder at sige stop.

En kommende teknisk gennemgang af togene vil højst sandsynligt afsløre, at togenes bremser kun fungerer tilstrækkeligt op til 160 km/t, selvom togene er designet til at køre 250 km/t.

"Det ville have været komisk, hvis det altså ikke lige var fordi, det var så tragisk," siger Marc Descheemaecker, direktøren for det nationale belgiske togselskab, NMBS, ifølge nyhedsbureauet ANP.

260 mio. i klemme

Højhastighedstogene er ejet af selskabet Fyra, der ejes i fællesskab af det nationale hollandske togselskab NS, flyselskabet KLM samt det nationale belgiske togselskab NMBS.

NMBS har nu offentligt meldt ud, at man definitivt trækker sig fra projektet, og selskabet vil formentlig forsøge at inddrive de 260 mio. kr., det har i klemme hos Ansaldobreda.

Problemerne med togene har vakt forargelse i store dele af både den hollandske og belgiske befolkning. Embedsmænd fra begge lande har forlangt en redegørelse af forløbet fra de politikere, som i sin tid var med til at vælge Ansaldobreda som leverandør.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også