Dansk reklame blandt verdens bedste

Danskere tog prestigefyldt pris ved VM i reklame.

I denne uge hylder hele verdens reklamebureauer sig selv og hinanden i Cannes på den franske riviera.

Festivalen Cannes Lions betragtes som branchens eget verdensmesterskab, hvor de mest kreative idéer og kampagner belønnes med guld-, sølv- og bronze-løver.

Mandag aften faldt de første priser, og der var hæder til hele tre danske kampagner, skriver Markedsføring.dk.

Sol-forsøg fik sølv

Bureauet Robert/Boisen & Like-minded fik sammen med bureauet Radius en sølv-løve i kategorien PR.

Prisen blev givet for Spies-filmen "Solar Charging Dummies", som du kan se øverst i denne artikel.

I reklamefilmen pakker et hold "forskere" to dukker ind i solceller og sender dem til hhv. Gran Canaria og en snedækket, mørk vinterhave i Danmark.

Efter en uge måles det på yderst kreativ manér, hvor meget energi dukkerne hver især har optaget fra solen. Ikke overraskende står ferien til Gran Canaria herefter i et meget positivt lys.

Bronze til cykelhjelme og telefoni

I PR-kategorien ved Cannes Lions var der desuden bronze til bureauet Lead Agency og Jangaard, Mark & Ko. for kampagnen "Tal Ordentligt" for teleselskabet Call Me.

Samme metal høstede bureauet Ogilvy i kategorien "Promo & Activation" for sin kampagne for cykelhjelmsmærket Nutcase Denmark.

Bureauet McCann med sin Coca Cola-dannebrogsreklame formåede ikke at veksle Danmarks fjerde og sidste finaleplads ved mandagens uddeling til en løve.

I aften uddeles der atter priser i Cannes. Denne gang i kategorierne Media, Mobile, Innovations og Outdoor. Danmark er igen i spil til guldet.

Læs også
Top job