Volvo hitter med kinesisk ejer

Den tidligere svenske bilproducent Volvo Cars oplever i øjeblikket en voldsom vækst i Kina.

Foto: AP

Det skyldes delvist, at Volvo Cars nu ejes af den kinesiske bilfabrikant Geely Holding Group. Det betyder, at der nu sælges flere Volvo-biler i Kina end på det tidligere hjemmemarked i Sverige.

Torsdag meddelte Volvo Cars, at salget af biler i Kina steg 74 pct. i juni til 5.798 biler sammenlignet med kvartalet i fjor. Volvos kinesiske bilsalg er nu 34 pct. højere for første halvår sammenlignet med de første seks måneder af 2012, idet der er solgt 28.703 biler her.

Kina har i de første seks måneder overhalet Sverige, som nu kun er det tredjestørste marked for Volvo, da salget her faldt 3,5 pct. til 25.385 for halvåret.

Geely overtog i 2010 Volvo Cars fra den amerikanske bilgigant Ford, og tilbage i 2009 solgte Volvo Cars blot 22.405 biler i Kina.

Ud fra tallene ses det også, at det kinesiske salg nu udgør 13,7 pct. af det samlede globale salg, og det er en stor stigning fra blot 9,7 pct. i første halvår i fjor.

Volvos største marked er dog fortsat USA, hvor der i første halvår blev solgt 32.578 biler, hvilket var en tilbage gang på 6 pct. fra samme periode i fjor.

Læs også