Usædvanligt markedsboom i Japan

En befolkning, der bliver ældre og ældre åbner op for nye forretningsmuligheder.

Japanerne vælger i stigende grad børn fra, og ældre udgør derfor en stigende del af befolkningen. Ifølge prognoser vil Japans befolkning falde fra de nuværende 127 mio. til 100 mio. i 2050.  Foto: Itsuo Inouye/AP

I Japan udgør andelen af personer over 65 år mere end 20 procent af befolkningen. Det gør Japan til det land i verden, hvor der bor flest ældre mennesker.

Og en befolkningssammensætning, der ændrer sig, kan åbne op for nye forretningsmuligheder. Sådan er det i hvert fald gået i Japan, hvor markedet for bleer for voksne boomer.

Det skriver nyhedssitet Quartz.

Overhaler babybleer

Ifølge nyhedssitet skrev Nikkei Newspaper torsdag, at tre af Japans papirproduktionsselskaber udvider produktionen af, det de kalder "inkontinens produkter", da efterspørgslen er vokset.

Ifølge nyhedsmediet vil salget af voksenbleer overstige salget af babybleer i 2020 i Japan.

Japans største bleproducent, Unicharm, mener dog, at det skete allerede i 2011.

Blemarkedet

Markedet for voksenbleer vokser mellem seks og 10 procent hvert år, og indbringer omkring 1,4 milliarder dollar om året.

I det hele taget er det en god forretning, da priser på voksenbleer er 2,5 højere end på babybleer.

Det er dog ikke altid let at gøre reklame for noget, som folk er så følsomme omkring. For eksempel sendte det svenske selskab SCA en vareprøve på en voksenble til alle voksne svenske mænd over 55, hvilket resulterede adskillelige vrede opkald.

BRANCHENYT
Læs også