0

Firmaer betaler til islamistisk propaganda

For at sælge halalkød må danske virksomheder betale til problematisk organisation.

Foto: Peter Dejong

Den saudiarabiske organisation Muslim World League er imod religionsfrihed, går ind for dødsstraf til homoseksuelle - og får betaling for at halal-godkende danske virksomheder.

Store danske fødevarevirksomheder som Danish Crown, Rose Poultry og Arla er hvert år tvunget til at poste tusindvis af kroner i organisationen Muslim World League, der blandt andet går ind for kvindeundertrykkelse, dødsstraf til homoseksuelle og afskaffelse af demokrati, skriver Ekstra Bladet.

Det sker, fordi Saudi Arabien kræver, at danske firmaer, der vil eksportere halal-varer til det stenrige monarki, skal betale til Muslim World Leagues danske afdeling for at blive halal-certificeret.

Skal sprede konservativ fortolkning

Danske slagterier betaler ifølge Landbrug & Fødevarer 15.000 kroner til Muslim World League for en førstegangsgodkendelse, hvorefter der løbende skal betales for certifikater alt efter, hvor meget halalkød der eksporteres.

Pengene er i sidste ende med til at finansiere en propagandamaskine, som ifølge den anerkendte sikkerhedsekspert Lorenzo Vidino fra Center for Security Studies i Zürich er stærkt problematisk.

- Det er en organisation, der er dannet for at sprede den saudiarabiske fortolkning af islam globalt. Det er en meget konservativ version, som eksempelvis er imod religionsfrihed, kvinderettigheder, og som mener, homoseksuelle skal slås ihjel.

- Holdninger, som set fra et vestligt perspektiv, er meget problematiske, og det er også derfor, at mange myndigheder i Vesten, men også muslimske lande, er stærkt bekymret over Muslim World League - og det bør den danske regering også være, siger han til Ekstra Bladet.

Betaler til Muslim World League

Mejerigiganten Arla er en de virksomheder, som har en stor eksport til Saudi Arabien og betaler for halal-godkendelse til Muslim World League.

- Som eksportør er vi nødt til at forholde os til certificeringer, og for at kunne eksportere betaler vi for certifikater og inspektionsbesøg fra mange forskellige certificerende organer - og det er både halal og kosher, siger kommunikationschef i Arla, Astrid Gade Nielsen, som understreger, at danske forbrugere ikke bliver berørt af de ekstra udgifter.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også