Kom med om bord på megaskibet

Jyllands-Posten var om bord på "Mærsk Mc-Kinney Møller" i Aarhus Havn.

Jyllands-Posten ved med ombord, da verdens største containerskib, Mærsk Mc-Kinney Møller, lagde til i en dansk havn for første gang nogensinde.

Triple-E-skibet ankom søndag aften til Aarhus Havn og med en længde på 400 meter og et ekstra stort skrog, kan det være krævende at manøvrere rundt.

”Det er lidt mere udfordrende at sejle i forhold til de skibe, jeg har sejlet før, fordi skroget er noget anderledes udformet,” siger skibets kaptajn, Jes Meinertz.

Styrepind på få centimeter

I modsætning til Mærsks tidligere containerskibe, har Mærsk Mc-Kinney Møller-skibet to skruer i stedet for én.

Begge motorer har intet mindre end 43.000 hestekræfter, der skal kunne drive de op til 165.000 ton, som er skibets dødvægt ved en fuld ladning med 18.000 containere.

Bemærkelsesværdigt nok behøver styrmændene ikke mere end et joystick på et par centimeter til at styre skibet det meste af tiden.

Autopilot under Storebælt

Triple-E-skibet, der er produceret i Sydkorea, kan ofte styre sig selv i godt vejr.

Eksempelvis var skibet sat på autopilot, da det det passerede Storebælt før ankomsten til Aarhus Havn.

"Lodserne har været meget imponerede af det, for de troede, at den var noget tungere at styre. Den styrer faktisk forbavsende godt," siger Jes Meinertz.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også