0

2014 kan blive IC4-togets år

DSB planlægger at øge brugen af de skandaleramte IC4-tog ganske markant næste år.

IC4-togene holder blandt andet parkeret i Randers, hvor edderkopper, graffitimalere og rust for længst er rykket ind. Foto: Ole Frederiksen/Polfoto IC4-togene holder blandt andet parkeret i Randers, hvor edderkopper, graffitimalere og rust for længst er rykket ind. Foto: Ole Frederiksen/Polfoto

Noget egentlig gennembrud er der måske ikke tale om.

Men 2014 kan efter en række forsinkelser, svære tekniske problemer og slagsmål om betalingen blive året, da IC4-toget for alvor begynder at æde sig ind på det danske skinnenet.

Det mener man i hvert fald hos DSB, der kæmper for at få de italiensk-producerede tog, som i gennemsnit har kostet hver eneste danske skatteyder omtrent 1.300 kr., gjort klar.

"Vi bevæger os i den rigtige retning, og jo flere erfaringer, vi får med IC4, jo mere driftsstabile vil de blive," siger direktør i DSB Vedligehold Steen Schougaard Christensen til epn.dk.

Op til 750.000 km

Aktuelt har DSB 48 IC4-tog godkendt til brug, men blot 23 er indsat i driften.

De kører samlet set omtrent 200.000 km om måneden, men i 2014, når en ny køreplan er trådt i kraft, øges antallet af kørte kilometer med IC4-toget dog til 350.000 km og efter sommerferien næste år stiger det tal til 750.000 km.

De seneste tal viser, at IC4-togene kører 5.300 km mellem hvert nedbrud. Det tal ventes i løbet af 1-1,5 år at stige til omtrent 10.000 km. Der er dog fortsat langt op til de knap 52.000 km, som IC3-toget kører.

"IC3 fungerer fremragende, men jeg tror, at IC4 kan komme betydeligt op i nærheden af IC3 i driftsstabilitet," siger Steen Schougaard Christensen.

IC4
  • DSB bestilte ved årtusindskiftet 83 IC4-togsæt hos italienske Ansoldabreda.
  • Ikke alle tog er endnu leveret, men italienerne har meddelt, at de sidste ankommer i løbet af efteråret.
  • Togene leveres i en halvfærdig udgave, og DSB's teknikere skal så gøre togene klar til de danske skinner. Det har vist sig at være en vanskelig opgave.
  • Aktuelt er kun 23 tog på skinner, mens 55 er klargjort. Syv af togene afventer køretilladelse.
  • Togene kører aktuelt 5.300 km mellem hvert nedbrud. Tilsvarende kører IC3 knap 52.000 km.
  • Regningen for togene er samlet løbet op i 6,3 mia. kr.
  • Togene skulle have været på skinner i 2006, da de skulle udgøre rygraden i trafikken mellem landsdelene.
  • Flere trafikordførere (senest fra Venstre og De Radikale) har talt for en skrotning af togene, fordi man ikke tror på, at de kommer på skinner i tilstrækkeligt omfang.

Dermed begynder det altså at ligne noget for toget, der skulle have været på skinner i 2006, men siden er blevet voldsomt forsinket - blandt andet på grund af fejl på togene fra leverandøren Ansaldobreda.

Uundværlig

Det har på det seneste fået flere politikere på banen med forslag om en skrotning af IC4-toget og en fremrykning af satsningen på elektrificeringen af den danske jernbane.

Som det ser ud lige nu, er der dog ingen vej udenom IC4, påpeger DSB.

"Med den nuværende politiske beslutning og udsigten til en passagertilvækst i de kommende år, kan vi ikke undvære IC4.

Men jeg tror også, at hovedparten af de IC4-tog, vi har, kan gøres så driftsstabile, at de kan indsættes i trafikken. Som det ser ud nu, så skal 64-74 tog ud og køre fast," siger Steen Schougaard Christensen.

Maks 140 km/t

DSB fik i den forgangne uge Trafikstyrelsens permanente godkendelse til at benytte togene, der i slutningen af 2011 blev ramt af bremsekvaler. Det skete da et tog skulle bruge hele 2.800 meter på at bremse fra maksimumhastigheden 180 km/t til nul og blandt andet kørte forbi et stopsignal.

Flere lignende tilfælde betød, at togene fik kørselsforbud i en periode, mens bremserne blev undersøgt.

De er dog tilbage på skinnerne, men dog med den begrænsning, at de kun må køre 140 km/t i den såkaldte løvfaldsperiode, hvor skinnerne kan være glatte. Det er gældende, indtil DSB har overbevist Trafikstyrelsen om, at togene bremser som påkrævet i glat føre.

Trygt at køre med IC4

Derfor skal et IC4-tog endnu engang testes på et lukket skinneanlæg, hvor det skal vise, at det kan bremse på skinner overhældt med olie. Den samme test foretog man i perioden efter, at bremseproblemerne viste sig.

Indtil mistanken helt kan fjernes er der dog ingen grund til at frygte en tur med de nye tog, mener DSB.

"Det er helt klart trygt at køre med IC4," siger Steen Schougaard Christensen.

Flere ændringer

Han forklarer, at man siden den famøse hændelse, da et tog kørte forbi et stopsignal, har gjort den såkaldte magnetskinnebremse (en slags nødbremse) obligatorisk, man har ligeledes udbedret en fejl på togets såkaldte ATC (sikkerhedssystem), der groft sagt blev snydt, når hjulene blokerede under nedbremsning. Det har man gjort ved at udkoble den af togets akser, der måler hastigheden.

Det betyder, at toget nu hele tiden ved, hvor det befinder sig og med hvilken fart.

Dertil kommer, at et varslingssystem er indført i samarbejde med Banedanmark, så alle lokoførere i et område bliver varslet, hvis en fører konstaterer glatte skinner på en strækning.

BRANCHENYT
Læs også