0

Bomstærke Lego er ustoppelig

I årets første seks måneder tjente LEGO 13 mio. kr. om dagen.

Lego-koncernen havde efter de første seks måneder af 2013 et overskud på knap 2,4 mia. kr. Foto: Gregers Tycho

Den danske legetøjskæmpe Lego synes ustoppelig i disse år.

Efter et rekordresultat i 2012 fortsatte producenten af de populære klodser sin fremmarch på markedet i første halvår i år. Det viser nye regnskabstal fra det Billund-baserede selskab.

I årets første seks måneder gik Lego-salget således 13 pct. frem til en samlet omsætning på 10,4 mia. kr., og dermed rundede selskabet for første gang nogensinde en tocifret milliardomsætning efter første halvår.

Det slog også igennem på bundlinjen, hvor den stenrige Lego-familie kan glæde sig over et plus på 2,4 mia. kr.

Tilfredsstillende

Det svarer til, at Lego tjente mere end 13 mio. kr. om dagen.

Men selvom resultat er bedre end samme periode i fjor, så hører det med til historien, at omsætningsvæksten er næsten halveret fra godt 24 pct. i 2012 til altså 13 pct. i år.

Hvis det giver grund til uro på chefgangen, så lader man sig dog ikke mærke af det.

"Det er et meget tilfredsstillende resultat set i lyset af udviklingen på det globale legetøjsmarked, der har fået en langsom start på året i de største og mest modne markeder i Nordamerika, Europa og Japan," siger koncerndirektør hos Lego Jørgen Vig Knudstorp.

Dermed har Lego definitivt overhalet amerikanske Hasbro på andenpladsen over verdens legetøjsproducenter. Nummer et er fortsat Barbie-producenten Mattel.

Det er et meget tilfredsstillende resultat set i lyset af udviklingen på det globale legetøjsmarked.

Koncerndirektør hos Lego Jørgen Vig Knudstorp

Fremgangen skyldes ifølge selskabet ikke mindst, at asiaterne har taget godt for sig af Lego-klodserne. I Asien har man således solgt 35 pct. mere i årets første seks måneder, mens den tilsvarende salgsfremgang i Europa lyder på 8 pct. og 4 pct. på det amerikanske marked.

Lav lagerbeholdning

Legos andel af det globale marked for legetøj er nu 8,8 pct. - en fremgang på 0,2 procentpoint siden årsskiftet.

"På trods af de vanskelige markedsforhold indikerer vores data, at forbrugersalget af Lego-produkter i første halvår 2013 steg med 9 pct. globalt i forhold til samme periode sidste år.

Det skal tilføjes, at vores salg i første halvår 2013 er øget, da lagerbeholdningen af Lego-produkter i detailhandlen var meget lav ved årets begyndelse på grund af vores succesfulde salg i slutningen af 2012," siger Jørgen Vig knudstorp.

Lego begynder næste år byggeriet af en Lego-fabrik i Kina, og sammen med et nyligt placeret salgskontor i Singapore skal det sætte yderligere skub på det frembrusende asiatiske marked.

Satsning bærer frugt

Produktmæssigt går det godt med salget af årets nye, store produktlinje Legends of Chima, ligesom serien henvendt til piger, Lego Friends, der blev lanceret i 2012 klarer sig væsentligt bedre end gennemsnittet for virksomhedens produkter.

"Lego Legends of Chima har klaret sig godt i lanceringsfasen og er allerede et af de største Lego-temaer. Vi forventer, at temaet fortsætter med at vokse gennem sit første år på markedet. Især i Asien har produktlinjen klaret sig godt og bidraget stærkt til den høje vækst," forklarer marketingchef Mads Nipper.

Lego afslørede tidligere på året, at man er på vej med en Lego-udgave af den populære amerikanske tv-serie Simpsons.

Nøgletal Lego - 1. halvår 2013-2012

(mio. kr.)1. h. 20131. h. 2012
Nettoomsætning10.3639.134
Driftsresultat3.1962.877
Pengestrøm fra driften2.9082.230
Nettooverskud2.3812.016
Global markedsandel8,88,6*

* Ultimo 2012

Kilde: Lego

Det du behøver at vide!
Modtag nyhedsbrevet Briefing og få hurtigt og nemt overblik over dagens væsentligste nyheder fra erhvervslivet – håndplukket af vores redaktion.
BRANCHENYT
Læs også