Danskerne er vilde med bilen der ikke sælger i udlandet

Om nogle år vil vi tale om, at alle kørte i VW Up i disse år, mener FDM-redaktør.

Ved udgangen af august var der solgt 19.806 udgaver af VW Up i Danmark siden 2011 blev til 2012. Foto: Volkswagen Ved udgangen af august var der solgt 19.806 udgaver af VW Up i Danmark siden 2011 blev til 2012. Ved udgangen af august var der solgt 19.806 udgaver af VW Up i Danmark siden 2011 blev til 2012. Ved udgangen af august var der solgt 19.806 udgaver af VW Up i Danmark siden 2011 blev til 2012. Foto: Lars Krabbe

Med omtrent 20.000 solgte udgaver af modellen UP siden 2011 er VW godt i gang med at sætte alt og alle på plads i den danske bilbranche.

Faktisk har den populære mikrobil solgt bedre end nummer to (Toyota Aygo) og tre (Kia Picanto) til sammen, og for at sætte en streg under populariteten, så er nummer fire på listen Skoda Citigo, der bygger på samme platform som Up.

Det viser tal fra De Danske Bilimportører i perioden fra januar 2012 til udgangen af august i år. Allerede efter 2012 kunne bilimportørerne konstatere, at Up med 10.000 solgte udgaver er den bil, der har solgt bedst i et enkelt år siden år 2000, og det ser altså ud til at fortsætte.

Har ramt plet i Danmark

"Bilen passer godt ind i tidsånden. Forbrugerne vil have ordentlige biler, de vil have sikkerhed og fornuftig driftsøkonomi. Der foretrækker mange i dag Up eller lignende biler frem for en brugt bil," siger chefkonsulent hos De Danske Bilimportører Tejs Laustsen Jensen.

Men faktisk er den danske begejstring for mikrobilen et særsyn, forklarer man hos bilisternes forening FDM.

"Bilen sælger fantastisk godt i Danmark, men det er slet ikke tilfældet i andre lande. Vi er det land, der i forhold til vores størrelse aftager suverænt flest, så her har den ramt plet," siger teknisk redaktør hos FDM Søren W. Rasmussen.

Lige siden lanceringen i 2011 har VW Up været en salgssucces. På et tidspunkt var der mere end et halvt års leveringsfrist på den lille bil, der aktuelt er indehaver af titlen årets bil i Danmark.

Lav pris ikke nok

Fristen er siden skrumpet ganske betydeligt, men ikke desto mindre er det relevant at spørge, hvad der gør bilen så populær.

"Der er ingen tvivl om, at prisen er altafgørende for det her segment. Men den er faktisk ikke den billigste bil blandt de billige biler. Det viser, at det ikke alene er prisen, der gør det.

Up har god komfort i forhold til konkurrenterne, og så har man sammensat nogle udstyrspakker, som gør den ganske veludstyret med eksempelvis navigation, aircondition og tilkobling af musikafspillere. Det er med til at give kunderne en opfattelse af, at de får meget udstyr og meget bil for pengene," forklarer Søren W. Rasmussen.

Fra 89.997 kr.

Up produceres på VW's fabrikker i Slovakiet og findes kun i en motorversion, en trecylindret 1,0 liters udgave med enten 60 eller 75 hk.

Priserne starter ved 89.997 kr. for den mindste model, der kører 24,4 km/liter benzin. Tilsvarende koster Toyota Aygo og Kia Picanto 10.000 kr. mindre i den billigste udgave.

Forude venter lanceringen af en eludgave af Up'en, og den imødeses med spænding i den strømorienterede del af den danske bilbranche, der efter skuffende salgstal og Betterplaces kollaps har brug for en løftestang.

Alletiders hitmaskine?

Også en gasudgave af Up er i spil, og i det hele taget er der lagt i kakkelovnen til, at VW Up kan blive en af dansk bilhistories bedst sælgende på linje med populære forgængere som eksempelvis Opel Kadett, VW Golf, Peugeots 200-serie og Toyota Corolla.

Sidstnævnte er ifølge Toyota verdens mest solgte bil med over 40 mio. eksemplarer. Bilen havde sin storhedstid i Danmark i 1986, da der blev solgt 15.392 biler, og alene i en tre-årig periode i midten af 1980'erne blev der langt 40.000 biler over rampen.

Nu er Up'en måske på vej mod noget lignende.

"Jeg tror, at Up vil blive den bil, som man senere vil tale om, at alle købte i de her år. Den har allerede skrevet sig ind i historien, som den bil, der har solgt mest i en enkelt måned. Faktisk har den slået rekorden flere gange," siger Søren W. Rasmussen.

Solgte biler i perioden fra januar 2012 til september 2013

Nr.  Mærke Model Antal  Andel
1 VOLKSWAGEN UP! 19.806 6,80%
2 TOYOTA AYGO 11.094 3,81%
3 KIA PICANTO 8.527 2,93%
4 SKODA CITIGO 8.344 2,86%
5 PEUGEOT 107 7.747 2,66%
6 CITROEN C1 7.721 2,65%
7 FORD FIESTA 6.908 2,37%
8 PEUGEOT 208 6.406 2,20%
9 KIA RIO 5.996 2,06%
10 TOYOTA YARIS 5.839 2,00%
11 CHEVROLET SPARK 5.431 1,86%
12 OPEL CORSA 5.402 1,85%
13 VOLKSWAGEN POLO 5.035 1,73%
14 HYUNDAI I20 4.852 1,67%
15 VOLKSWAGEN GOLF 4.753 1,63%
16 TOYOTA AVENSIS 4.639 1,59%
17 FORD KA 4.498 1,54%
18 HYUNDAI I30 4.412 1,51%
19 CITROEN C3 4.370 1,50%
20 FIAT 500 4.294 1,47%
21 HYUNDAI I10 4.274 1,47%
22 SUZUKI SWIFT 4.176 1,43%
23 SKODA FABIA 4.031 1,38%
24 RENAULT Ny Clio 3.742 1,28%
25 FORD FOCUS 3.574 1,23%
26 SEAT MII 3.567 1,22%
27 RENAULT TWINGO 3.438 1,18%
28 KIA CEED 3.292 1,13%
29 FIAT PANDA 3.257 1,12%
30 SKODA OCTAVIA 3.230 1,11%
31 NISSAN QASHQAI 3.101 1,06%
32 RENAULT CLIO 2.738 0,94%
33 PEUGEOT 206 2.724 0,93%
34 AUDI A3 2.711 0,93%
35 FIAT PUNTO 2.691 0,92%
36 RENAULT MEGANE 2.584 0,89%
37 AUDI A4 2.546 0,87%
38 FORD MONDEO 2.511 0,86%
39 CITROEN C4 2.446 0,84%
40 VOLKSWAGEN PASSAT 2.417 0,83%

Kilde: De Danske Bilimportører

BRANCHENYT
Læs også