Dansk rederi åbner historisk rute

Nordic Bulk Carriers vil sejle via Nordvestpassagen fra Canada til Finland.

Foto: Jonathan Hayward

For første gang nogensinde benytter et handelsskib Nordvestpassagen som transitpassage. Det sker i en transport af kul fra Canada til Finland, og det er det danske pioner-rederi Nordic Bulk Carriers A/S, der står bag rejsen, som betyder lavere brændstofforbrug, mindre CO2-udslip og en større last.

Det skriver Danmarks Rederiforening torsdag på sin hjemmeside.

Et af verdens eneste, moderne isklasse-tørlastskibe, MV Nordic Orion, vil fragte en last på 73.500 ton kul via Nordvestpassage til Finland.

”Vi er meget begejstrede over denne historiske rejse, som har været en drøm og en ambition i en årrække,” siger Christian Bonfils, adm. direktør i Nordic Bulk Carriers A/S:

”Vi har den dybeste respekt for de arktiske farvande og har planlagt denne tur i tæt koordination med de canadiske søfartsmyndigheder og den canadiske kystvagt for at sikre en sikker rejse.”

Kortere rute

Nordvestpassagen gennem Arktis er kortere end den traditionelle rute gennem Panamakanalen og har derfor potentialet til at skabe væsentlige besparelser i både tid, brændstof og CO2-udledning.

”Nordvestpassagen forkorter turen med omkring 1.000 sømil. Det betyder en reduktion i brændstofforbrug og transporttid – og en lavere CO2-udledning. Alene besparelsen i brændstof vil være i nærheden af USD 80.000,” forklarer Christian Bonfils

Den nye rute betyder desuden, at skibets fulde kapacitet kan udnyttes, hvilket giver mulighed for en 25 procent større last, end hvis skibet sejlede gennem Panamakanalen.

Det kræver et skib ud over det sædvanlige at krydse Nordvestpassagen. Turen gennem Arktis er en voldsom udfordring og kræver stor erfaring, navigationsfærdigheder og skibe i verdenseliten. Kun ganske få skibe kan klare opgaver som denne.

”MV NORDIC ORION er et skib i isklasse 1A,” forklarer Christian Bonfils. ”Denne type skibe er designet og bygget til at operere i de barske omgivelser i Arktis.”

Det er estimeret, at Nordvestpassagen vil være åben for gennemsejlads i omkring to måneder af året, afhængig af vejr- og isforhold.

Med sin rejse føjer det danske rederi Nordic Bulk Carriers A/S et nyt kapitel til dansk skibsfarts i forvejen stolte historie.

“Vi følger MV Nordic Orions ekspedition tæt og med stor interesse. Denne ekspedition understreger endnu engang nordisk skibsfarts styrke, kvalitet og lange historie. Vi er naturligvis meget stolte over, at det netop er et dansk rederi, der er pionererne bag denne opdagelsesrejse,” siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening.

BRANCHENYT
Læs også