Spar tusinder på din bilforsikring

Søgeside med forsikringspriser er inspireret af rejsebranchen søgemaskiner.

"Comparo skal være med til at give forbrugerne et bedre overblik over priserne på bilforsikringer," sider Lars Lund-Nielsen, der er administrerende direktør i prisportalen.

Tast dit bilnummer ind sammen med nogle personlige oplysninger om alder, antal år som bilist, skader og årligt kørselsbehov. Vent et minut og få en pris fra i øjeblikket 26 forsikringsselskaber. Priserne er rangeret fra laveste til højeste.

Det er ideen bag portalen Comparo, som netop er gået i luften som et tilbud til de danske bilister. Ambitionen er at skabe overskuelighed over priserne på bilforsikringer.

Idé fra rejsebranchen

Ideen er hentet fra rejsebranchen, hvor Hotels.com, Momondo, flybilletter.dk og andre søgemaskiner finder priser på hotelværelser og flybilletter.

Forbrugerne snyder sig selv, fordi de ikke med mellemrum gennemgår deres forsikringer.

Lars Lund-Nielsen, administrerende direktør og initiativtager til Comparo

Senere er det planen at udbygge portalen med andre forsikringstyper, så der i beregningerne også kan tages højde for eventuelle samlerabatter. I øjeblikket kan Comparo kun levere priser på bilforsikringer.

Bag portalen står Mads Stenbjerre med titel af strategisk direktør og Lars Lund-Nielsen som administrerende direktør. Sammen med Northcap som hovedinvestor og en privat investor har de skudt et tocifret millionbeløb i portalen.

Mads Stenbjerre og Lars Lund-Nielsen er halvbrødre, og de har tidligere grundlagt det webbaserede analyseinstitut Zapera. Selskabet blev for op mod 120 mio. kr. solgt til YouGov.

Portalen får provision

Lars Lund-Nielsen lægger ikke skjul på, at det også er meningen at skabe en forretning ud af portalen.

"De selskaber, som vi samarbejder med, betaler os en provision af de kunder, vi sender over til dem. På omkring ét minut kan vi give kunderne priser fra 26 forsikringsselskaber. På den tid kan brugerne dårligt nok finde frem til en pris hos ét forsikringsselskab," forklarer Lars Lund-Nielsen.

Flere forsikringer kommer til

Da epn.dk testede portalen med et bilnummer, kom der ganske rigtigt meget hurtigt priser fra en række selskaber. Nogle selskaber kræver dog, at brugeren indtaster sit personnummer, mens andre blot stiller krav om, at alderen tastes ind.

Om forsikringer
  • Danskerne bruger hvert år 46 mia. kr. på forsikringer.
  • I 2012 betalte bilisterne 15 mia. kr. i præmie på bilforsikringerne, men fik kun udbetalt 10 mia. kr. i erstatninger.
  • Danskerne har i gennemsnit den samme forsikring i 7 år.
  • Siden 2000 er priserne på forsikringer steget med 60 pct., mens de generelle priser kun er steget med 30 pct.
Kilde: Finanstilsynet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen samt Arbejdernes Landsbank

Se dig for!

Men i epn.dk's tilfælde kom Comparo dog ud med en pris, der var højere, end den der i dag betales hos det pågældende forsikringsselskab. Comparo kan endnu ikke tage højde for brugernes eventuelle samlerabatter, firmarabatter eller medlemsskaber af indkøbsforeninger, som kan udløse rabat hos forsikringsselskaberne.

"Det er vores ambition, at vi på sigt vil tage flere forsikringsgrupper med, så portalen også kan tage højde for samlerabatter. Men i øvrigt er det ikke altid, at samlerabatter er det billigste. Ofte kan det være billigere for forbrugerne at vælge de billigste forsikringer hos forskellige selskaber," forklarer Lars Lund-Nielsen.

Forbrugerne snyder sig selv

Han mener, at forbrugerne i alt for høj grad betaler for meget for forsikringerne.

"Forsikringer er et lavinteresseområde. Det betyder, at forbrugerne snyder sig selv, fordi de ikke med mellemrum gennemgår deres forsikringer. Ofte mangler de også overblik over, hvor meget de på årsbasis bruger på forsikringer. Med mindre der sker noget ekstraordinært, bliver kunderne hos det samme forsikringsselskab i årevis," siger Lars Lund-Nielsen.

Han henviser til en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der har påpeget, at næsten hver anden dansker har overvejet at skifte forsikringsselskab, men har opgivet midt i processen, fordi det har virket uoverskueligt.

Forbrugernes eget valg

"Men en familie kan faktisk spare mange tusinde kr. på forsikringerne. Ofte kan forsikringsudgiften mere end halveres, og i England sælges 75 pct. af bilforsikringerne nu gennem forskellige prisportaler," siger Lars Lund-Nielsen.

Samtidig understreger han dog, at det er brugerne, der skal være aktive og se sig for.

"Forbrugerne har selv ansvaret for, at de får de bedste tilbud. Det er dem, der skal afgøre, om de foretrækker at få samlerabat i ét selskab, eller om de vil have deres forsikringer spredt ud på 4-5 forskellige selskaber," understreger Lars Lund-Nielsen.

BRANCHENYT
Læs også