Danske værfter tiltrækker store borerigge

Ifølge Semco Maritime forventes markedet for opgradering og service af borerigge at vokse med det tredobbelte i 2014 og 2015.

Antallet af borerigge i Nordsøen, der skal sendes på værft for enten opgradering eller reparation, vil stige markant i 2014 og 2015, siger Steen Brødbæk, CEO i Semco, til ShippingWatch. Udviklingen vil komme, efter at markedet for de omfattende men lukrative opgaver blandt danske og nordeuropæiske værfter i indeværende år har været aftagende.

"Vi forventer, at markedet næste år bliver tre gange større," siger han.

Alene for Norges vedkommende vil der formentlig være tale om en tredobling i antallet af rigge med forventet 14 borerigge i 2014 mod 4-5 stykker i indeværende år. Samme tendens synes at gælde for den britiske sektor.

Geografisk fordel

Selskabet har lige nu omkring 100 medarbejdere beskæftiget med at servicere og opgradere boreriggen GSF Monarch (foto) fra den globale rigoperatør Transocean. Jackup-riggen får blandt andet monteret nye kraner og andet udstyr, inden den på ny skal operere i den britiske del af Nordsøen. En opgave til ca. 50 mio. kroner.

For to år siden etablerede Semco Maritime nye værftsfaciliteter på Esbjerg Havn, og siden har i alt ni borerigge været inde på værftet, der har fordel af den geografiske placering direkte ud til olie- og gasaktiviteterne i store dele af Nordsøen.

Rigdivisionen er en af Semcos fire vigtigste forretningsområder med en omsætning i 2012 på 725 mio. kroner med projekter i blandt andet Esbjerg, Norge og Vietnam. Kunderne tæller store operatører som Transocean, Ensco, Maersk, Northern Offshore og Prosafe.

Stærkest i trekanten

Men konkurrencen er hård blandt den gruppe af værfter, der typisk kan håndtere de store og mest komplekse projekter.

"Vores strategiske mål for rigdivisionen er, at vi vil være stærke i den trekant, der hedder Norge, Storbritannien og Danmark. Der er der få, der er, og det tror jeg faktisk kan være med til at adskille os fra andre," siger Steen Brødbæk, der møder Semcos største konkurrenter i Aberdeen-området, i Holland og i særlig grad i Wescon i Norge, forklarer direktøren.

Hvor stor kapacitet, Semco Maritime har i et voksende marked, er umiddelbart svært at sætte tal på.

"Vi har udviklet et koncept, hvor vi kan bygge projekter omkring Nordsø-området. Og taler vi om store rigge, der stikker meget dybt, er det kun visse havne i området, der kan tage dem ind, og så er det logistikken, der er den afgørende faktor."

BRANCHENYT
Læs også