Dansk skib ude af Nordvestpassagen

Som det første nogensinde er et dansk fragtskib sejlet igennem Nordvestpassagen.

Det er den normalt isfyldte Nordvestpassage nord om Canada, der er begyndt at åbne op og giver nye muligheder for skibstrafikken. Et dansk rederi er pionerer på området. Foto: Nasa/Wikimedia Commons

I disse timer lægger det danske fragtskib MV Nordic Orion Nordvestpassagen bag sig efter seks dages sejlads i det isfyldte farvand.

Med gennemsejlingen af Nordvestpassagen gør det issikrede danske fragtskib noget, intet andet fragtskib tidligere har gjort.

Kan spare formue

Og turen er ifølge direktøren i Nordic Bulk Carriers gået som planlagt.

"Nordic Orion er ude nu, og turen er gået godt. Nordvestpassagen er ikke fast defineret med et start- og slutpunkt som f.eks. Nordøstpassagen, men skibet er begyndt at sejle sydpå nu langs Grønlands kyst, hvor der stadig kan være is og isbjerge. Vi har holdt den fart, vi har forventet gennem Nordvestpassagen, og derfor har vi også holdt os til tidsplanen," siger administrerende direktør i Nordic Bulk Carriers, Christian Bonfils, til Jyllands-Posten.

MV Nordic Orion
  • Bygget i 2011 i Japan.
  • 225 meter langt og klassificeret som isklasse 1A.
  • Kan medbringe cirka 73.500 tons kul på sejladsen, hvilket er omkring 15.000 tons mere end på en almindelig sejlads gennem den lave Panamakanal.
  • Den aktuelle sejlads foregår med en lokal islods om bord.

Kilde: Nordic Bulk Carriers

Nordic Orion sejler med 73.500 tons kul, der skal fragtes fra Vancouver på Canadas vestkyst til Finland. Sejladsen med det første fragtskib i Nordvestpassagen har ikke handlet så meget om, hvorvidt det er muligt at komme igennem, efter at højere temperaturer har gjort farvandet sejlbart i nogle måneder hvert år, men mere om ruten er rentabel som alternativ til Panamakanalen.

På den aktuelle tur var det på forhånd det danske rederis forventning, at skibet ville kunne spare 440.000 kroner i brændstof på turen, der er cirka 1.850 km kortere end via Panamakanalen. Desuden er Nordvestpassagen dybere end Panamakanalen, hvorfor fragtskibet kan have 15.000 tons kul mere med end normalt.

Fast rute?

Trods de umiddelbart tiltalende egenskaber ved Nordvestpassagen i forhold til Panamakanalen er det endnu ikke afgjort, om Nordic Bulk Carriers vil begynde at benytte ruten fast.

"Vil skal først have talt med den canadiske kystvagt og lagt fast, hvor stort et vindue tidsmæssigt vi kan få at sejle i hvert år," siger Christian Bonfils.

Resten af MV Nordic Orions rute vil gå syd om Grønland og så over Nordatlanten til Europa. 

Potent skib

Både skibet og besætningen, som Nordic Bulk Carriers har sendt gennem Nordvestpassagen, er af en anden støbning end normalt. Folkene om bord er vant til at sejle i is og har en lokal islods med sig. Turen er desuden blevet fulgt tæt af den canadiske kystvagt.

Skibet MV Nordic Orion vejer 13.000 tons, hvoraf de cirka 3.000 tons er ren isforstærkning. Motoren har 18.500 hestekræfter mod et almindeligt skib i klassens 11.000-12.000 hestekræfter. Alt dette har gjort, at skibet har isklasse 1A, som er den højeste kommercielle klasse af isforstærkede skibe.

Følg MV Nordic Orions videre færd og se ruten gennem Nordvestpassagen på et kort her.

BRANCHENYT
Læs også