Søstrene rejser til solens rige efter succes

Efter stor efterspørgsel fra japanerne åbner Søstrene Grene nu den første butik i Tokyo.

Omkring 100 mennesker dukkede op, da Søstrene Grene afholdt pressemøde tidligere på ugen i Tokyo om åbningen af kædens nye butik i den japanske storby. Pressefoto: Søstrene Grene

I over 30 år har Søstrene Grene haft succes med at bringe Asiens mystik hjem til Danmark.

"Det er et stort land, så der er rigelig plads til over 100 butikker"

Mikkel Grene , Administrerende direktør hos Søstrene Grene
Men nu går kæden den anden retning og er klar til at sælge skandinavisk design til de japanske forbrugere. I midten af december åbner en næsten 300 kvadratmeter stor butik midt i Tokyo.

Det sker efter en del henvendelser fra japanere, der længe har været interesseret i at bringe det danske koncept til landet.

"Japan er det land, hvor vi har fået allerflest interesserede henvendelser, og for cirka fem år siden tog vores franchisetager i Japan kontakt til os, så projektet har været længe undervejs," siger Søstrene Grenes administrerende direktør, Mikkel Grene til Jyllands-Posten.

Det kendte koncept går igen

Det er første gang, at Søstrene Grene åbner butik uden for Europa. Men selvom der er langt til Tokyo, både i afstand og kultur, så bliver der ikke foretaget mange ændringer i konceptet, når det lanceres i Japan.

Historien om Søstrene Grene
  • De to Grene-søstre etablerede den første Søstrene Grene butik i Aarhus tilbage i 1973.
  • Det var Danmarks første discountbutik.
  • Hurtigt opstod idéen om at præsentere produkterne i trækasser, som varerne blev leveret i.
  • Inspirationen til indretningen stammer fra, hvordan handlende præsenterede deres varer på markeder i Middelhavsområdet.
  • Kæden har omkring 60 butikker i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Island.
  • Målet er at have 100 butikker i 2015, og kæden forventer at få omkring 17 mio. kunder igennem butikkerne i 2013.
  • I 2011 øgede Søstrene Grene omsætningen med 40 pct., og resultatet før skat var 19 mio. kr.
  • Japanerne, der kom på besøg, var så vilde med facaden på den gamle butik i Aarhus, at Søstrene Grene har lavet en facade magen til i Tokyo.
"Tanken er at introducere Søstrene Grene på samme måde, som man kender butikken fra Danmark. Selvfølgelig er der kulturforskelle mellem Danmark og Japan, og måske laver vi nogle ændringer hen ad vejen, men konceptet er helt det samme. Atmosfæren i en Søstrene Grene-butik er noget særligt, og det findes ikke andre steder i Japan," siger franchisetageren Rika Aoki til Berlingske.

Hun stiftede bekendtskab med Søstrene Grene for ti år siden under et besøg i Danmark. De seneste fem år har hun forsøgt at få konceptet til Japan. Hun har også været en af de personer, der har givet input til, hvordan konceptet skulle matche de japanske forbrugere.

"Vi har haft flere japanere på besøg blandt andet vores franchisetager, journalist og andre interesserede virksomheder. De kom alle med en viden omkring detailhandlen i Japan og har givet os input til, hvad vi skulle fokusere på, når vi åbnede en butik i Japan," siger Mikkel Grene.

Japanerne er vilde med Skandinavien

Resultatet af input blev, at konceptet ikke skulle rettes meget til. Ifølge Mikkel Grene er der få ting i konceptet, der skal tones mere op, og andre der skal tones ned. Men kæden fandt dog hurtigt ud af, at det skandinaviske design skulle have fokus.

Derfor lanceres butikken under sloganet "Søstrene Grene of Denmark", og det danske design bliver en vigtig brik i markedsføringen.

”Japanerne er vilde med historien om, at vi er en familievirksomhed, der går 40 år tilbage. Den fortælling tiltaler dem, og det er den fortælling, vi vil lægge vægt på i Japan," siger han.

Blandt andet skal halvdelen af varerne i Tokyo-butikken bestå af europæiske varer. Derudover skal produkter fra asiatiske lande designes af kædens egne folk, så japanerne på den måde får den fulde oplevelse af at købe skandinavisk design.

Allerede en succes

Det er dog ikke et helt nyt kapitel for japanerne med en discountkæde. Sidste år åbnede Tiger en butik i den japanske by Osaka, og den har været så populær, at Tiger nu også vil åbne en butik i Tokyo, men ifølge Mikkel Grene har Søstrene Grenes indtog på det japanske marked intet at gøre med Tigers succes.

”Vi har slet ikke været i dialog med Tiger, men det er klart, at deres succes gjorde os mere sikker på, at der rent faktisk var et interessant marked i Japan. Gennem de mange henvendelser har vi også fået en klar fornemmelse af, at der er mindre konkurrence i Japan, da der er få koncepter som vores,” siger Mikkel Grene.

Han har allerede udset sig beliggenheden for næste butik, hvis åbningen af Søstrene Grene i Tokyo viser sig at være en succes.

Skal være i blandt top fem

Succeskriteriet for den nye butik i Tokyo er, at den gerne skal komme i top fem over butikkens bedst sælgende butikker.

"Det er ekstremt svært at forudse noget, når man tager over på den anden side af jorden. Vi er meget ydmyge, når det kommer til åbningen, men er samtidig også overrasket over den enorme interesse, der allerede har været. Vi er dog nok klogere på det hele, når vi har haft åbnet et par måneder," siger Mikkel Grene.

Men hvis butikken i Tokyo bliver en succes, så ser Mikkel Grene et kæmpe potentiale i Japan.

"Det er et stort land, så der er rigelig plads til over 100 butikker," siger han.

100 butikker i Tokyo vil være over en fordobling af kæden, der i øjeblikket har cirka 60 butikker i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Island.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også