Vingummibamse-milliardær er død

Iværksætter, der sad mere end seks årtier ved roret i slikimperium, er død. Han efterlader sig stor milliardformue.

Selvom Hans Riegel ingen børn havde, forbliver Haribo i familien.  AP: Fredrik von Erichsen

Hans Riegel, der er en af skaberne bag den kendte vingummibamse, døde tirsdag i Bonn. Han blev 90 år gammel.

Hans Riegel var en af de sidste store iværksættere, der førte sit firma til succes med en mavefornemmelse og ikke med markedsundersøgelser

Thomas Gottschalk, Tysk entertainer, der har lagt stemme til Haribos reklamer siden 1991
Ifølge en officiel udtalelse fra en talsmand i Bonn døde Hans Riegel af et hjertesvigt. Han havde dog i juli fået foretaget en operation i hjernen, hvor en godartet svulst var fjernet.

Lige til det sidste stod Hans Riegel i spidsen for Haribo. Over årene transformerede han sammen sin bror, Paul Riegel, den familieejede virksomhed fra en lokal slikfabrikant med blot 30 ansatte til et internationalt anerkendt brand med 6.000 ansatte. I dag lyder den årlige omsætning på omtrent 2 mia. dollars.

Det startede i en baggård

Det var dog deres far, Hans Riegel Sr., der etablerede Haribo tilbage i 1920. Navnet Haribo er et akronym fra de første bogstaver i hans navn og de første bogstaver i navnet på byen, hvor virksomheden blev registreret: Bonn.

Dengang var det dog en meget lille virksomhed, der begyndte i et vaskerum i en baggård.

Hans Riegel Sr. var uddannet bolsjekoger, og det var ham, der fandt på vingummibamsen i 1922. Dengang hed de dog "Dansebamserne", og så noget anderledes ud, end vi kender dem i dag. Bamserne var inspireret af de dresserede bjørne, der indtil det 19. århundrede underholdt på markeder.

Guldbamsen så dagens lys

Under Anden Verdenskrig døde faren, og da de to brødre vendte hjem fra krigsfangenskab, overtog de virksomheden og begyndte at genopbygge den til det, vi kender i dag.

Paul Riegel stod for produktionen, mens Hans Riegel stod for salg og marketing. Og succesen viste sig hurtigt. Blot fem år efter krigen var de gået fra 30 medarbejdere til 1.000 medarbejdere.

I 1960 relancerede de to brødre Dansebamserne under navnet "Guldbamserne", og i 1967 tog de patent på Guldbamserne. Men det er først i 1989, at de skiftede form til det, som vi kender i dag: den gule guldbamse med den røde sløjfe.

Fik inspiration fra tegneserier

Udover Guldbamserne har brødrene udvidet sortimentet med mere end 200 forskellige produkter. Blandt andet har de opfundet de kendte frugtkarameller Maoam.

Hans Riegel har tidligere sagt, at han fik sin inspiration ved at læse tegneserier og se børnefilm.

"Jeg elsker børn. De er mine kunder, så jeg bliver nødt til at være informeret omkring, hvad de gerne vil småspise, hvad de tænker, og hvilket sprog de snakker," har han tidligere udtalt.

Det velkendte slogan

Hans Riegel stod for markedsføringen i firmaet og var med til at fremme Haribo under sloganet "Haribo macht Kinder froh - und Erwachsene ebenso", hvilket på dansk betyder "Haribo gør børn glad - og voksne ligeså". I 1962 blev de første Haribo-reklamer vist på tysk tv.

Siden 1991 har den tyske entertainer Thomas Gottschalk lagt stemme til Haribos tyske reklamer, så han har et godt kendskab til Hans Riegel.

"Hans Riegel var en af de sidste store iværksættere, der førte sit firma til succes med en mavefornemmelse og ikke med markedsundersøgelser," sagde Thomas Gottschalk til det tyske medie Handelsblatt i forbindelse med Hans Riegels død.

"Nogle gange var han sjov. Andre gange var han streng. Det var dog mere som en familie end en forretningsforbindelse," sagde han.

Familien bevarer ejerskab

For fire år siden døde Paul Riegel, hvis andel i Haribo gik til hans sønner. Hans Riegel fik derfor sine to nevøer ind i firmaet.

Hans Riegel fortsatte dog som den øverste mand i virksomheden lige indtil sin død tirsdag.

Han var fraskilt og havde ingen børn. Hans formue lød på næsten 3 mia. dollars, hvilket gav ham en plads som nummer 32 på listen over Tysklands rigeste mennesker. Ifølge det tyske online magasin, der Spiegel, vil Hans Riegels andel i virksomheden gå til en privat fond, som han oprettede efter sin brors død. Den blev oprettet for at sikre, at hans familie ville beholde ejerskabet af Haribo. 

BRANCHENYT
Læs også