Du skal vide hvad din bilforhandler tjener

Finansiering er en vigtig indtægtskilde for bilforhandlerne. Du skal vide, hvad de tjener.

Flere og flere vælger at låne penge via bilforhandleren. Men det kan være svært at få alle kreditoplysningerne, mener Mybanker. Foto: Jens Dige/ Polfoto

Alt tyder på, at bilforhandlerne tvinges til at oplyse, hvor meget de tjener på at formidle et billån for et finansieringsselskab.

Det sker, hvis erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) ændrer den såkaldte skiltningsbekendtgørelse. Og det ventes han at gøre inden længe, siger Socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht. Dermed ligestilles kravene til banker og finansieringsselskaber.

"Det er min klare opfattelse at ministeren er indstillet på at ændre bekendtgørelsen, så de ligestilles – med mindre der skulle vise sig et problem i forhold til EU. Men det er ved at blive undersøgt nærmere," siger Benny Engelbrecht til epn.dk.

Bilfinansiering

Hvis man skal betale en bil med et lån via bilforhandleren, har man krav på at få følgende oplysninger:

  • Debitorrenten.
  • Højeste og laveste rente, hvis lånet udbydes med forskellige rentesatser.
  • Særlige vilkår knyttet til lånet.
  • Om renten er fast eller variabel.
  • De årlige omkostninger i pct., ÅOP.
  • Andre omkostninger i forbindelse med oprettelse af lånet - herunder gebyrer, der ikke er omfattet af ÅOP.

Se reglerne her.

Han har bedt sin partifælle, Henrik Sass Larsen, om at tage initiativ til at ændre bekendtgørelsen.

Svært at sammenligne

Kravet er opstået, efter at den uafhængige bankportal, Mybanker, har henvendt sig til forbrugerombudsmand, Henrik Øe. Mybanker ønsker at etablere en portal, hvor man kan sammenligne finansieringsomkostningerne. Ofte kan bilforhandlerne lokke med lavere rente end bankerne. Den rentebesparelse kan spises op af høje etableringsomkostninger.

Men forbrugerombudsmand, Henrik Øe, har simpelthen ikke hjemmel til at kræve, at bilforhandlerne udspecificerer alle udgifterne.

"Det er min klare opfattelse, at bestemmelsen ikke stiller krav om, at de enkelte omkostningstyper, som indgår i beregningen af de årlige omkostninger i pct. (ÅOP), skal oplyses særskilt," skriver Henrik Øe i et brev til Finans & Leasing, der er paraplyorganisation for finansieringsselskaberne.

Foreningens direktør Christian Brandt forstår ikke behovet for nye retningslinjer.

"Vi repræsenterer en anden forretningsmodel end bankerne. Vi formidler lån via bilforhandlerne," siger Christian Brandt til epn.dk.

Ikke bedre stillet

”Kunderne bliver ikke bedre stillet, hvis de får at vide, hvor stor provision den enkelte bilforhandler får. I lånedokumentet kan kunderne se alle relevante oplysninger bl.a. stiftelsesprovisionen. Det afgørende for kunderne må være, at de kan se de samlede omkostninger for lånet. Og det kan de med ÅOP."

Christian Brandt mener, at hvis man skal oplyse, hvor stor provision, den enkelte bilforhandler får, fratager man finansieringsvirksomhederne en konkurrencefordel.

”Det ville svare til, at man havde krav på at få at vide, hvor meget ens bankrådgiver tjener,” siger han.

Han understreger, at kunderne hos bilforhandlerne er i en forhandlingssituation på flere måder. Først forhandler man prisen på den brugte bil, dernæst kan man forhandle prisen på finansiering.

"Jeg tror og håber på, at kunderne ved, at alt er til forhandling, når man køber en bil – også prisen på finansiering."

Dårlig skiltning

Hos Mybanker undrer man sig over, at bilforhandlerne ikke har en interesse i at skilte med alle oplysninger. John Norden, der er partner i Mybanker, har været rundt ved flere bilforhandlere og konstateret, at skiltningen ikke var tilstrækkelig til, at han kunne få de oplysninger, han havde behov for.

"Jeg kunne ikke få oplysningerne. Flere steder kunne vi ikke få højeste og laveste ydelse at vide, og i et enkelt tilfælde var oplysningerne om ÅOP erstattet af fem x'er. Det er håbløst," siger John Norden til epn.dk.

Hans erfaringer har fået Finans og Leasing til at indskærpe over for medlemmerne, at skiltningen skal være i orden.

At alle oplysninger skal frem er blevet ekstra vigtigt, efter at bilfinansiering er begyndt at fylde så meget i en bilhandel, mener Mybanker. Ikke mindst de små biler er blevet populære, og i op mod 70 pct. af tilfældene finansieres de med et billån.

"Så finansieringen bliver en større og større del af bilforhandlernes indtægtsgrundlag. Netop derfor er det vigtigt, at kunderne får det rigtige beslutningsgrundlag," fastslår John Norden.

BRANCHENYT
Læs også