Bilforhandlere tvinges til fuld åbenhed

Alle oplysninger skal frem, når kunderne skal vælge bilfinansiering.

Der er stor intern diskussion i bilbranchen om, hvor meget forbrugerne skal have at vide om bilfinansieringen. Nu ser det ud til, at reglerne strammes.

Alt skal frem, ellers har bilkøberne ikke en reel chance for at tage stilling til, hvilket lån, der er billigst for dem.

Sådan lyder den klare besked fra Benny Engelbrecht, der er erhvervsordfører for Socialdemokraterne.

"Mit udgangspunkt er det simple, at det bankerne skal oplyse, skal bilforhandlerne også. Sådan er reglerne ikke i dag. Det skal ændres," siger Benny Engelbrecht til epn.dk.

Bilfinansiering

Hvis man skal betale en bil med et lån via bilforhandleren, har man krav på at få følgende oplysninger:

  • Debitorrenten.
  • Højeste og laveste rente, hvis lånet udbydes med forskellige rentesatser.
  • Særlige vilkår knyttet til lånet.
  • Om renten er fast eller variabel.
  • De årlige omkostninger i pct., ÅOP.
  • Andre omkostninger i forbindelse med oprettelse af lånet - herunder gebyrer, der ikke er omfattet af ÅOP.

Se reglerne her.

I øjeblikket er hans partifælle, erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen ved at få undersøgt, hvordan det kan lade sig gøre at stramme reglerne for bilfinansiering. Udgangspunktet er en henvendelse fra den uafhængige bankportal, Mybanker, der har forsøgt at lave en prissammenligningsmodel.

Stramning af reglerne

Det viste sig umuligt, da ikke alle oplysninger, blandt andet hvor meget provision bilforhandleren får fra finansieringsselskabet, fremgår. Forbrugerombudsmand Henrik Øe har været inde i sagen og har måttet konstatere, at han ikke kan kræve yderligere oplysninger med den lovgivning og bekendtgørelse, der findes nu.

Og det er en stramning af bekendtgørelsen, som Erhvervs- og Vækstministeriet nu arbejder på.

Det er vigtigt at få så mange oplysninger frem som muligt, mener Benny Engelbrecht. At bilforhandlerne opgiver årlige omkostninger i pct. (ÅOP) før skat er nemlig ikke tilstrækkeligt til at vælge det rigtige lån. For bag ÅOP kan gemme sig det faktum, at det i visse tilfælde vil kunne betale sig at vælge det lån med den højeste rente. Stiftelsesomkostninger vejer ekstra tungt, da de ikke er fradragsberettigede.

Diskussionen har ført til intern diskussion i branchen. FDM går ind for fuld åbenhed, men det ønske giver man ikke meget for i Dansk Automobilhandler Forening, DAF, der er paraplyorganisation for bilforhandlerne. DAFs kommunikationschef Lisa Sandager Ramlow peger på, at FDM selv formidler bilfinansiering uden at give alle oplysninger.

FDM ønsker fuld åbenhed

"Heller ikke hos FDM oplyses der om FDMs provision af formidlingen af finansieringsproduktet, som tilbydes i samarbejde med Nordania. I regneeksempler på FDMs egen hjemmeside oplyses – ligesom hos bilforhandlere og i banker – om ÅOP, der giver kunden mulighed for fyldestgørende at sammenligne forskellige låneprodukter," siger Lisa Sandager Ramlow.

Det ændrer ikke ved, at FDM går ind for fuld åbenhed, understreger forbrugerøkonom i FDM Allan Skytte Christensen.

"Hele pointen med at få bilforhandlerens henvisningsprovision frem i lyset er, at den varierer alt afhængigt at hvor god og oplyst en forbruger du er. Hvis du forhandler kan du få gebyret ned. Hvis du ikke gør, ja så ændres det ikke," siger Allan Skytte Christensen til epn.dk.

Han peger på, at finansieringsselskabernes priser ikke er til forhandling, hverken renten eller deres stiftelsesgebyr. Det gælder både de lån, der optages ude hos forhandleren og gennem FDM.

Prisen ens for alle

"Derfor er den pris, du ser hos FDM, ens for alle. Dermed kan du som forbruger ”take or leave it”, efter at du forhåbentligt har afsøgt markedet. Samme mulighed har du ikke hos bilforhandleren, hvor der skal forhandles, hvis du vil være sikker på at få et billigt lån. Og det er derfor det skal frem i lyset," siger han.

Men alt skal ikke frem, mener man i DAF. Ændres reglerne, vil det få konsekvenser for hele detailhandlen, mener Lisa Sandager Ramlow.

"Det er vigtigt at understrege, at der er ikke et lovkrav om, at bilforhandlerne oplyser om, hvor meget de modtager i provision fra finansieringsselskabet for formidling af lånet. Kreditomkostninger skal altså opgives som et samlet beløb i henhold til loven, men ikke nødvendigvis specificeres ud på de enkelte poster", siger hun.

Store konsekvenser

At forhandlerne undlader at oplyse om eventuel provision er heller ikke i strid med Markedsføringsloven. Dette fremgår af en vejledning på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

"Hvis loven ændres, således at provision ved finansiering fremover skal oplyses, kan det få vidtrækkende konsekvenser. For så vil hele detailhandlen – optikere, hvidevare- og elektronikbutikker, cykelhandlere, ejendomsmæglere og mange flere – der tilbyder finansierede køb, også skulle oplyse deres provision," siger Lisa Sandager Ramlow.

BRANCHENYT
Læs også