0

Twitters værdi mindre end ventet

Twitter prissætter aktier forsigtigt for at undgå fejl, som Facebook begik.

Foto: Colourbox

Twitter har planer om at høste 1,4 mia. dollars på aktiesalg. Det svarer til 7,8 mia. kr.

Twitter har nemlig afsløret prisen for sine aktier, når selskabet går på børsen. Det skriver BBC.

Det sociale medie regner med at sælge 70 mio. aktier til mellem 17 og 20 dollars pr. stk.

13 pct. af Twitter sættes til salg på børsen, og dermed er den samlede pris på Twitter 11 mia. dollars eller knap 60 mia. danske kr.

Vil undgå dyk

Det er en lavere værdisættelse end analytikerne havde forventet. Men de mener, at forsigtigheden skyldes, at Twitter ønsker at undgå dyk i priserne, som f.eks. ramte Facebook efter børsnoteringen.

Brian Wieser, Pivotal Research Group, siger til BBC, at det vil skabe ideelle betingelser for et solidt eftermarked.

I første omgang blev Facebooks aktier prissat til 38 dollars pr. aktie. Inden for få timer steg prisen til 45 dollars. Men den dykkede ingen.

Analytikere har beskyldt de høje priser for Facebook-faldet. Men Facebook-aktierne handles nu til over noteringspris.

Når Twitter sætter aktier til salg, er det det største internetfirma siden Facebook, der går på børsen.

Underskud

Twitter har oplevet en stabil vækst siden lanceringen for syv år siden. BBC skriver, at mediet nu har 218 mio. brugere om måneden og 500 mio. tweets (korte opdateringer) offentliggøres hver dag.

Men alle disse brugere og beskeder har endnu ikke resulteret i et overskud. De første seks måneder af 2013 havde Twitter et tab på 69 mio. dollars.

I dag kommer 85 pct. af Twitters omsætning fra reklamer på siden.

Virksomheder og personer kan annoncere på Twitter på tre måder: De kan kan fremme et tweet, der vises på folks tidslinjer, fremme en hel konto eller en tendens.

Analytikere peger på, at Twitter har vist stærke tegn på vækst. Omsætningen er steget fra 28 mio. dollars i 2010 til 317 mio. dollars ved udgangen af 2012.

Analysefirmaet eMarketer har anslået, at Twitters indtægter fra reklamesalg vil stige med mere end 100 pct. ved udgangen af 2013.

BRANCHENYT
Læs også