Det er for let at snyde med kilometertallet

Bilproducenterne gør for lidt for at beskytte bilkøberne mod snyd, advarer tysk bilistorganisation.

Teknikere fra ADAC og universitetet i Magdeburg har undersøgt, hvor let det er at manipulere med bilens kilometertal. Foto: ADAC Ved at koble sig på bilens diagnosestik er det muligt på få sekunder at ændre bilens kilometertal - her fra 127.936 til kun 37.920 km. Så kan bilen sælges til en meget højere pris. Illustration: ADAC

Verdens bilproducenter gør for lidt for at beskytte bilernes elektronik mod snyd med kilometertallet, selv om det er muligt uden nogen stor indsats.

Kritikken kommer fra den tyske bilistorganisation ADAC, der i samarbejde med universitetet i Magdeburg har fået udarbejdet en analyse om problemet. Analysen slår fast, at bilproducenterne nemt kunne sikre bilerne bedre mod kilometersvindel.

I mange nye biler er den nødvendige software faktisk allerede indbygget, men den er ikke aktiveret.

Forsøg  med tre bilmodeller

Derfor kan bilkøbere stadig komme ud for, at den brugte bil, der måske har kørt 80.000 km, i virkeligheden har rundet 150.000 km.

I Danmark kan de høje bilafgifter være en ekstra grund til at svindle med kilometertallet, fordi der er mange penge at tjene.

Per Alkestrup, leder af FDM's juridiske afdeling

Teknikkerne fra ADAC og universitetet i Magdeburg har lavet forsøg med tre populære tyske bilmodeller - Audi Q7, Mercedes E-klasse og Volkswagen Passat. I alle tre biler er beskyttelsen af elektronikken mangelfuld, så der på et øjeblik kan manipuleres med bilens kilometertal.

Den nye bil skal vise 0

Når de nye biler ikke er beskyttet bedre mod svindel, kan en del af forklaringen paradoksalt nok findes i, at bilkøberne har en forventning om, at den nye bil endnu ikke har været ude at køre - eller i hvert fald kun har kørt nogle gange få kilometer, når den leveres.

Men bilproducenterne har behov for at prøvekøre bilerne, inden de leveres, og derfor har de brug for, at kilometertallet efter testkørslen kan skrues tilbage til 5 eller 7.

Den samme mulighed kan bilsælgere så også udnytte til at tage toppen af den brugte bils kilometertal.

Svindel for milliarder

Over for ADAC vurderer tysk politi, at "skaderne" ved kilometermanipulationen løber op i 6 mia. euro om året. Op mod hver tredje brugte bil skulle være udsat for svindel. Det skriver Spiegel Online, der kalder det en folkesport.

ADAC har også vurderet, hvor meget mere en bilhandler kan få for den brugte bil, når der snydes med kilometertallet. Priserne i euro gælder tre biler, der første gang blev indregistreret i maj 2008. Udgangspunktet har været 160.000 km.

Bil 160.000 km 120.000 km 80.000 km 40.000 km
VW Golf V GT

8.350

10.000

11.900

13.150

Mercedes E-klasse

16.000

18.300

19.850

21.300

BMW 730 D

23.500

26.850

29.100

31.200

Hvis Golf'ens kilometertæller manipuleres fra 160.000 til kun 40.000 km, kan den sælges til en pris, der er 4800 euro højere.

Et konstant kapløb

Over for Spiegel Online understreger en talsmand for Daimler dog, at bilproducenterne gør sig store anstrengelser for at dæmme op for svindel.

"Ved hver eneste nye generation af en model, bygger vi de nyeste systemer ind. Men det er et konstant kapløb mellem bilindustrien og dem, der vil bedrage bikøberne," forklarer talsmanden.

Merpris på 1 euro

Der sælges hvert år omkring 3 mio. nye biler i Tyskland, og det vil ifølge ADAC og universitetet i Magdeburg kun lægge 1 euro oven i bilernes pris at beskytte elektronikken bedre.

Den nødvendige teknologi som Secure Hardware Extension eller Hardware Secure Modules er nemlig ofte indbygget i de nye biler - den er blot ikke aktiveret.

ADAC ønsker typegodkendelse

Teknikere og forskere fra universitetet i Magdeburg vil derfor i de næste år arbejde på at udvikle en teknik, der kan give et mere præcist og troværdigt billede af, hvor langt de brugte biler har kørt.

Samtidig opfordrer ADAC til, at der på EU-plan indføres en typegodkendelse af bilernes kilometertællere. Der findes nemlig ingen forskrifter.

Ifølge ADAC er der end ikke krav om, at der skal være en kilometertæller i bilerne.

FDM: Samme niveau i Danmark

I Danmark har bilistorganisationen FDM for næsten halvandet år siden foreslået, at der i EU oprettes et fælles register over bilernes kilometertal.

Allerede dengang gav lederen af FDM's juridiske rådgivning, Per Alkestrup, udtryk for, at svindlen i Danmark sandsynligvis ville være på samme niveau som i andre lande.

"Der er ikke noget, der taler for, at omfanget skulle være mindre i Danmark. Tværtimod kan vores høje bilafgifter være en grund til at svindle, fordi der kan tjenes mange penge. På grund af afgifterne er der faktisk flere penge i det i Danmark," siger Per Alkestrup i dag.

"Vi er blandt andet stødt på det ved import af større og dyrere biler fra Tyskland. Hvis der kan spoles 100.000 km af en stor Audi, er der mange penge at tjene," forklarer Per Alkestrup.

Også svindel med leasingbiler

Samtidig tilføjer han, at FDM også har set svindel med leasingbiler.

"Hvis man måske har en leasingaftale med 20.000 km om året, og så finder ud af, at man har behov for at køre mange flere kilometer, kan man måske blive fristet af at skrue på kilometertælleren i stedet for at betale overpris for de ekstra kilometer," forklarer Per Alkestrup.

Han tilføjer, at de europæiske bilklubber arbejdet videre på at få indført et fælles register.

"Det sker med Belgien som forbillede. Her han man gode erfaringer med et register, og vi håber, at bilklubberne kan få det presset igennem i hele Europa. Desværre har bilproducenterne ikke rigtig nogen interesse i at medvirke," siger Per Alkestrup.

Argumentet om bilfabrikkernes testkørsel af bilerne køber han ikke.

"Det er jo i småtingsafdelingen," siger Per Alkestrup.

BRANCHENYT
Læs også