0

Juleøl snyder sig lokal på etiket

Bryggeri sælger juleøl med forskellige etiketter, men med samme indhold.

Foto: Stine Larsen

Når julepynten begynder at gøre sit indtog i supermarkeder, flytter en anden traditionsrig vare med ind: juleøllen.

"Min vurdering er, at det ikke er i orden. Det er ufin markedsføring"

Jakob Steenstrup, Jurist hos Forbrugerrådet Tænk
Klassiske juleøl. Special juleøl. Der er nok at vælge mellem for forbrugerne, når der de næste to måneder skal købes ind til julefrokosterne.

Ikke desto mindre er der behov for at skille sig ud fra mængden, og hos det mindre bryghus Skovlyst har man da også taget en ny markedsføring i brug.

Samme indhold, men forskellige navne

Hos bryggeriet løber der en enkelt juleøl ud af produktionshanerne, og den sælges også ude i butikkerne, blot under forskellige navne.

I Kvickly i Helsingør bliver Skovlysts juleøl solgt under navnet 'Jul i Helsingør', men i Kvickly på Amager hedder den 'Amager Juleøl'.

På bagsiden af juleøllen kan forbrugere i Helsingør læse: "Denne herlige juleøl er brygget i begrænset oplag og sælges kun i Kvickly varehusene i Helsingør”.

Hvorimod forbrugere på Amagerbliver præsenteret for denne etikette: ” Denne herlige juleøl er brygget i begrænset oplag og sælges kun i Kvickly varehusene på Amager”.

Men hvad der kunne tyde på unik juleøl, er ikke tilfældet. Det er nemlig præcis det samme indhold, der er i flaskerne.

Sælges på unikt design

"De juleøl, der findes blandt andet i Kvickly butikkerne på Amager og i Helsingør, har samme indhold i flaskerne," skriver Kenneth Nielsen, der er salgschef ved bryggeriet Skovlyst i et skriftligt svar til Jyllands-Posten.

Han forklarer, at der er tale om fem forskellige butikker, hvor juleøllen har forskellige etiketter.

"I dette tilfælde har nogle få butikker slået sig sammen og bestilt en juleøl med hver deres etiket på. Øllet er unikt, brygget af en gang og i begrænset omfang. Butikkerne i dette projekt har selv defineret, hvad der skulle være på lige netop deres etiket. Der er så lavet etiketter unikt til den enkelte butik, eller som i tilfældet med Amager er det alle tre butikker på Amager, der har den. Det er så kun der, at øllen kan købes med det unikke design, der hylder en god lokal historie, sted eller en by," skriver Kenneth Nielsen.

Ufin markedsføring

Men forklaringen om det unikke design hopper Forbrugerrådet Tænk ikke på.

"Min vurdering er, at det ikke er i orden. Det er ufin markedsføring, hvor man skaber et indtryk af, at man køber noget unikt, og at det er noget, som er særligt for netop de pågældende områder. Et produkt som resten af landet ikke kan købe," siger jurist i Forbrugerrådet Tænk, Jakob Steenstrup.

Men Kenneth Nielsen beklager, hvis forbrugere er blevet vildledt.

"Det var ikke hensigten," skriver han.

Regler for etiketter

Hos Fødevarestyrelsen vil man ikke kommentere den konkrete sag.

"Jeg kan ikke udtale mig om den konkrete sag, men såfremt vi finder det vildledende, vil vi følge op overfor virksomheden," skriver Mai-Britt Lyngholm Hansen, der er jurist i Fødevarestyrelsen.

Hun henviser til Fødevarestyrelsens mærkningsregler, hvori der står, at det er forbudt at vildlede forbrugere.

Tale om vildledning

"Hvorvidt et produkt ved dets mærkning vildleder, konkluderes på grundlag af en konkret vurdering, som beror på om en almindeligt oplyst, rimelig opmærksom og velunderrettet gennemsnitsforbruger vil blive vildledt af den pågældende mærkning på et givent produkt," står der blandt andet i mærkningsreglerne.

Og ifølge Jakob Steenstrup er det netop tilfældet.

"Jeg får det klare indtryk, når jeg læser etiketten, at jeg køber et unikt produkt, og her er der ikke kun tale om designet, men om selve øllen," siger Jakob Steenstrup.

Han mener, at langt de fleste forbrugere vil opfatte det på den måde.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også