Kommuner satser mere på elbiler

Kommuner og virksomheder i hovedstadsområdet og Jylland klar til 750 nye elbiler.

Renault Zoe hører til blandt de nyeste elbiler på det danske marked. Foto: Renault

De private bilkøbere står langt fra i kø for at erhverve sig en elbil.

I oktober blev der ifølge De Danske Bilimportører indregistreret i alt 34 elbiler til både private købere samt kommuner og virksomheder. I årets første 10 måneder er der blevet indregistreret 353 elbiler som personbiler og 108 elbiler som varevogne.

Det samlede salg af elbiler i Danmark ligger på cirka 1.500 biler, hvoraf to tredjedele er solgt i hovedstadsområdet. Alligevel ser man i Copenhagen Electric, der er et elbilsekretariat for Region Hovedstaden, optimistisk på muligheden for at udbrede elbilerne i Danmark.

Sekretariatet har nu afleveret ansøgninger om støtte til 511 elbiler til Energistyrelsens elbilpulje. Regeringen har afsat en pulje på 40 mio. kr. til udbredelse af elbilerne.

Samarbejde om indkøb

De 511 elbiler skal i løbet af 2014 indkøbes af 18 kommuner i hovedstadsområdet og på Sjælland samt 11 virksomheder. Energistyrelsen skal have behandlet ansøgningerne inden årets udgang.

Region Hovedstadens elbilsekretariat åbnede 1. maj, og på den baggrund er sekretariatsleder Kåre Albrechtsen godt tilfreds med, at kommuner og virksomheder nu er indstillet på at investere i godt 500 elbiler.

"Bilerne vil komme på gaden i løbet af 2014. Nu skal ansøgningerne behandles af Energistyrelsen, og i mellemtiden arbejder vi på at organisere et indkøbssamarbejde, så kommuner og virksomheder kan få nogle rabatter. Kommunerne skal sende indkøbet i udbud, men også de private virksomheder vil kunne opnå rabatter ved at samarbejde," forklarer Kåre Albrechtsen.

Han har tidligere givet udtryk for, at elbilerne skal bruges, hvor det giver mening. Her kommer kommuner og virksomheder ind.

"Elbilerne passer perfekt til kommunernes kørselsbehov," siger Kåre Albrechtsen.

Store ambitioner

Han vurderer, at støtten per elbil vil være omkring 20.000 kr.

"Der kan ikke sættes et præcist tal på, for de 40 mio. kr. skal ikke kun bruges på indkøb af elbiler. Men vi er meget tilfredse med, at vi nu i første omgang får godt 500 elbiler ud på vejene næste år," tilføjer Kåre Albrechtsen.

Der er dog stadig lang vej, før elbilsekretariatet når i mål med ambitionen om, at der om tre år skal være mindste 12.000 flere elbiler i Danmark.

Projekt i Jylland

Det er dog ikke kun kommuner og virksomheder i hovedstadsområdet, som har fået mod på at investere i elbiler. Også i Jylland er 8 kommuner og 11 virksomheder med i et projekt, der vil sende 235 elbiler på vejene i løbet af 2014, hvis ellers Energistyrelsen godkender ansøgningerne.

"Det drejer sig om kommuner og virksomheder fra Aarhus til Sønderborg. Det glædelige er, at vi nu kan se flådeejerne røre på sig. Nogle af kommunerne har været med i en forsøgsordning med én elbil, men nu handler det om reelle indkøb. Faktisk ser det ud til, at elbilpuljen på de 40 mio. kr. nærmest kan være med til fordoble antallet af elbiler i Danmark. Det er et momentum, som vi skal udnytte, fortæller Lærke Flader, der er branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Samtidig glæder hun sig over, at der også er elbilprojekter på vej andre steder.

En hjælpende hånd

"Ny teknik skal altid have en hjælpende hånd, og der er ikke tvivl om, at det skal være flådeejerne, der skal give elbilerne synlighed. Først derefter kan vi få fat i de private bilkøbere. Men nu kommer de nye bilmodeller, og infrastrukturen er på plads. Derfor behøver man ikke længere være nervøs for, om man kan komme rundt i landet i en elbil," siger Lærke Flader.

Samtidig understreger hun, at det stadig er politikerne, der må sørge for de rigtige rammer.

"Det kan ske med en omlægning af afgifterne, støtte til infrastrukturen, offentlige indkøb og fritagelse for parkeringsafgifter. Det er nødvendigt for at skabe et teknologiskifte," tilføjer Lærke Flader.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også