”Levende” reklame vækker opsigt midt i London

British Airways tager speciel overvågningsteknologi i brug i ny reklame.

En særligt "levende" reklamestander har fået opmærksomheden fra forbipasserende ved Piccadilly Circus i London.

På reklamestanderens skærm optræder en dreng, der rejser sig op og peger på de British Airways-fly, der passerer i virkeligheden.

Samtidig kan tilskuerne se på skærmen, hvor flyet kommer fra.

Overvågningsteknologien rammer reklamerne

Det er British Airways, der står bag reklamen, som ifølge flyselskabet er den første af sin slags i England. Formålet er at genskabe den barnlige fascination af at flyve.

En specialbygget overvågningsteknologi fodrer reklamestanderen med information om flyene og deres position i luften.

British Airways har udover reklamestanderen ved Piccadilly Circus også opstillet endnu en flyfølsom stander i forstaden Chiswick.

Kontekst-sensitive reklamer

Idéen med at lade reklamestandere reagere på omgivelserne - de såkaldt kontekst-sensitive reklamer - er dog ikke ny.

Tidligere i år lancerede den spanske organisation ANAR en højdefølsom reklame, der præsenterede to forskellige budskaber alt efter højden på læseren.

Formålet var at nå ud til børn, der blev misbrugt af deres forældre, selvom forældrene også så annoncen. I børnehøjde afslørede reklamestanderen et telefonnummer til en hjælpelinje, der ellers var usynligt for højere personer.

Læs også