Ferrero-arving vil indlede chokoladekrig

Barnebarnet til skaberen af Nutella og Kinderæg afviser salgsnak og vil nu erobre Amerika.

Nutella'en blev opfundet under 2. verdenskrig og ved et tilfælde. Da der ikke var adgang til kokos, brugte Pietro Ferrero hasselnødder i stedet, og en succes var født.

Nutella, Kinderæg og Ferrero Rocher skal på hylderne i amerikanske, kinesiske og sydkoreanske supermarkeder.

Det skriver Wall Street Journal.

Det er i Europa, den familieejede virksomhed Ferrero har langt den største kundeskare. Men det vil firmaets adm. direktør og ejer Giovanni Ferrero lave om på.

Han er barnebarn af Pietro Ferrero, der bl.a. opfandt den populære smørbare Nutella under 2. verdenskrig.

Ikke til salg

Meldingen om planerne for udvidelser kommer oven på flere hårdnakkede salgsrygter.

Giovanni Ferrero er Italiens rigeste mand, men han kunne være rykket op i en helt anden liga, da Nestlé angiveligt ville købe den italienske chokoladeproducent tidligere på året.

Virksomhedens værdi er af flere analytikere sat til omkring 30 mia. dollars eller 165 mia. kr.

Ferrero-familien har dog meget bestemt afvist al snak om et salg. Der var ellers vedholdende rygter om et muligt salg, da Giovanni's bror, Pietro Jr., døde for to år siden.

De to brødre havde indtil da sammen ledet firmaet.

Kinderæg-forbud

Arbejdet med at udbrede Ferrero's produkter er en delikat proces.

Nestlé har eksempelvis over 100 forskellige versioner af virksomhedens chokolade-produkter, da amerikanerne kan lide mælkechokolade, mens europæerne holder af en anelse bitterhed i vores chokolade.

Derudover støder Ferrero i problemer i forhold til det populære Kinderæg, der allerede på forhånd er dømt ude af det amerikanske marked.

I USA må man ikke blande spiselige ting med ikke-spiselige ting, så et stykke legetøj i en skal af chokolade er altså forbudt.

Læs også