Elbiler sakker bagud i konkurrencen

Der bliver solgt væsentligt flere hybridbiler end elbiler i Danmark, men det vil vende, mener Dansk Elbil Alliance.

Først i 2013 er der kommet et landsdækkende ladenet til elbiler. Det har været en af de store udfordringer for udbredelsen af elbiler i Danmark, lyder det fra Dansk Elbil Alliance. Foto: Clever

På bare ét år har Toyota solgt omkring 1000 hybridbiler.

Til sammenligning blev der blot solgt 425 elbiler i de første ni måneder af 2013. Og her er der ikke kun tale om ét bilmærke, men derimod om hele branchen.

Derved ser det ud til, at det er hybridbilerne, der bliver vinderen i konkurrencen om de miljøvenlige kunder.

Tredoblet salg

Hos Toyota har man tredoblet salget af hybridbiler fra 2012 til 2013.

Og ifølge Toyota har prisen haft en afgørende betydning for den overraskende stigning i salget.

"En af de væsentligste grunde til det stigende salg er, at vi sidste år introducerede modellen Yaris Hybrid, der er den billigste hybridbil på markedet. Før kostede den billigste hybridbil langt over 300.000 kr., så det har haft stor betydning, at forbrugerne har fået et billigere alternativ," siger Anders Tystrup, pressechef hos Toyota Danmark.

Tryghed får folk til at købe

Derudover forklarer Anders Tystrup, at forbrugerne er blevet mere trygge ved hybridbiler, og de derved tør at satse på sådan en model.

"Folk er blevet klogere på, hvad en hybridbil er, og hvad den indeholder. Derfor er ikke længere så mystisk at købe sådan en bil. Folk ved, at den holder, og hvad den kan," siger han.

Han mener derimod, at det er elbilens store udfordring.

"Det er jo den helt store udfordring ved elbiler, at folk ikke er helt trygge ved dem. Her er der jo store spørgsmål såsom ladestanderes placering, og hvor langt man kan køre uden at lade. Det er folk ikke trygge ved, og derfor tør de ikke at købe dem.

Men de problemer er der jo slet ikke ved en hybridbil. Derfor er det nemmere for folk at købe en hybridbil. På den måde får de stadig fordelene ved en mere miljøvenlig bil, men uden at kaste sig helt ud på usikkert vand," siger han.

2014 er elbilernes år

Hos Dansk Elbil Alliance er man langt fra enig i den vurdering.

"Hvis man kigger på nye teknologier, så ser man jo ofte, at forbrugerne lige skal vænne sig til de nye muligheder, og det tager tid," siger chefkonsulent hos Dansk Elbil Alliancen, Morten Brønnum Andersen.

Han forklarer, at der til næste år er udsigt til langt flere modeller af elbiler på markedet.

"Samtidig var det også først i år, at der blev etableret et landsdækkende net af ladestandere til elbilerne. Derfor tror vi på, at der vil komme en stigning i salget til næste år.

Det er jo lidt som hønen og ægget. Når der ingen biler er, så er der ingen, der vil investere i et ladenet. Og når der intet ladenet er, så er der ingen, der vil investere i en elbil. Men den udfordring er vi nu ude over," siger

Derfor bliver det bedre

Dansk Elbil Alliancen har netop afholdt årsmøde, hvor man har gjort status på elbilernes position på markedet samt givet et bud på fremtiden.

I organisationens netop offentliggjorte publikation 'Fra plan til handling: Vejen til fossilfri transport' fremgår det, at der i 2013 er sket en modning af markedet samt et positivt skifte i holdningen til elbiler.

"Det er én vigtig trædesten for elbilens store gennembrud i Danmark. 2014 kan blive et godt år. Men det forudsætter mere klarhed og nye politiske tiltag fra i dag og en årrække frem, så Danmark kan komme på niveau med andre lande, hvor introduktionen af elbilen går hurtigere," står der i publikationen.

Samtidig er der blevet præsenteret nye partnerskaber med Energistyrelsen, hvilket har gjort, at kommuner og virksomheder har fået øjnene op for indpasning af elbiler i 2014, lyder det fra organisationen.

Ifølge Dansk Elbil Alliances branchechef, Lærke Flader, er det vurderingen, at partnerskaberne vil være med til at sikre mere end en fordobling af den samlede bestand af elbiler i Danmark til næste år.

Ikke et realistisk mål

Men hos Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF) mener man, at det bliver svært at nå det mål.

"Jeg tror ikke på, at det er realistisk. I forhold til elbiler har man jo stadig det problem, at de har en begrænset rækkevidde, og derfor er de private forbrugere tøvende, fordi de mangler tillid til elbilerne," siger Jens Brendstrup, administrerende direktør for DAF.

Han forklarer, at langt de fleste elbiler bliver solgt til offentlige institutioner, fordi det er politisk betinget, at institutionerne skal have en vis kvote af neutral CO2-kørsel.

"Men det er jo begrænset, hvor meget mere kørsel der er i det segment," siger han.

Langt på literen er vigtigst

"Der er dog ingen tvivl om, at vi vil se et stigende salg af mere CO2-besparende biler, men det betyder nødvendigvis ikke, at det ligepræcis bliver en elbil, som forbrugerne køber," siger han.

Han forklarer, at der er to forskellige slags hybridbiler. Der er første generation af hybridbiler, der både har en elektrisk- og forbrændingsmotor, og så er der den nyere genration, plug-in hybridbiler. Den nyere genration anvender også genopladelige batterier, og kan derfor køre længere udelukkende på el.

"I Danmark bliver der solgt flest af den første generation af hybridbiler, men den optimerer jo også benzinforbruget og gør det muligt at få en billigere kørsel, i forhold til hvor langt man kan køre på literen. Og det er det, der betyder allermest for forbrugerne," siger han.

Derfor mener han, at Toyotas succes med Yaris hænger sammen med det stigende salg af mikrobiler.

"Vi tror på udviklingen af teknologien i mikrobilerne. På det område går det rivende hurtigt, og med en mikrobil får forbrugerne også muligheden for at køre længere på literen," siger han.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også