Bilforhandlere jamrer trods højt bilsalg

Hver tredje forhandler har underskud, lyder det fra brancheforening.

Bilforhandlerne sælger især de mindste biler, og dem er der stort set ingen fortjeneste på, lyder det i branchen. Foto: Lars Krabbe

Et højt bilsalg er ikke ensbetydende med, at det også går godt for bilforhandlerne.

Tal fra De Danske Bilimportører viser, at der i november blev solgt næsten 16.000 nye personbiler i Danmark. Alligevel har hver tredje bilforhandler underskud på driften, lyder det fra Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF).

"Autobranchen må indse, at et højt bilsalg ikke er garanti for overlevelse. Det skyldes først og fremmest et stort salg af mikrobiler, som forhandlerne ikke tjener penge på. Derfor er det nødvendigt, at bilforhandlerne i højere grad fokuserer på driften og bliver bedre til at sænke deres omkostninger, hvis de skal overleve i en meget konkurrencepræget branche," siger Jens Brendstrup, der er direktør i DAF.

Svag stigning i konkurser

Han henviser til, at 125 bilforhandlere i løbet af årets første 10 måneder har erklæret sig konkurs. Det er en beskeden stigning på 1 pct. i forhold til 2012.

Vi må forvente, at vi vil se flere fusioner i branchen.

Lisa Sandager Ramlow, kommunikationschef i DAF

Men det er sket, selv om nybilsalget nu på tredje år ligger på et meget højt niveau. Således er der ifølge bilimportørerne solgt næsten 168.000 nye personbiler i årets første 11 måneder.

Brancheforeningens kommunikationschef, Lisa Sandager Ramlow, oplyser, at foreningen på grund af den paradoksale situation med højt bilsalg og manglende indtjening har stort fokus på, hvordan bilforhandlerne kan forbedre situationen.

"Forhandlerne tjener reelt ikke noget på de små biler. Derfor skal de tjene pengene på salg af brugte biler og på værkstederne. Men vi henter dog lidt optimisme i, at vi trods alt nu begynder at se at lidt større salg af de større biler. De giver et større eftersalg, og kunderne er også i højere grad indstillet på at betale for vedligeholdelse og reparationer. Derfor håber vi, at det bliver lidt bedre næste år," siger Lisa Sandager Ramlow.

Flere fusioner

En intern brancheanalyse fra Deloitte peger på, at den store andel af forretninger med underskud hænger sammen med en stor overkapacitet i branchen.

Eksempelvis er huslejerne ofte for høje i forhold til indtjeningen. Der er derfor behov for, at bilforretningerne konsoliderer sig. Samtidig peger Deloitte på, at mange af bilforretningerne mangler en professionel bestyrelse.

Af samme grund af DAF udviklet et koncept, som skal hjælpe bilforhandlerne med at udvikle forretningen, lægge den rette strategi og få styr på finansieringen.

"Vi må forvente, at vi vil se flere fusioner i branchen - bl.a. i forbindelse med generationsskifter. Det er nødvendigt, at bilforhandlerne bringer omkostningerne ned. Derfor vil vi nok også se flere bilmærker under samme tag, fordi især de mindste forhandlere har det svært," siger Lisa Sandager Ramlow.

Læs også
Top job