0

Modehus opgiver den helt dyre luksus

Kvaliteten skal være den samme, men priserne noget lavere.

Foto: Colourbox

Når man vælger at ekspandere sin virksomhed, må man nogle gange gå på kompromis med prisen, selvom man producere luksustøj. Det har tøjvirksomheden Karen Millen besluttet sig for, da modehuset satser på 400 butikker i 2014 fra de nuværende 360.

Den administrerende direktør for Karen Millen, Mike Shearwood, siger til Financial Times, at de nye butikker vil være en kombination af fuldt ejede- og franchise forretninger, hvor modehuset til næste år vil åbne en flagskibsbutik på Fifth Avenue i New York. Men der vil også blive åbnet butikker i Sydøstasien, Mellemamerika og endda Ydre Mongoliet.

Den nye ændring sker efter omfattende analyser, der har vist, at der mangler detailhandlere internationalt, som sælger tøj i den mellemdyre tøjklasse. De fleste forhandlere ligger til hver sin side, siger Mike Shearwood, der pointere at Karen Millen, vil forsætte med at producere luksustøj, og kun sætte prisen ned, så det giver en ægte form for differentiering af virksomhedens produkter.

Nyt udseende

Det er ikke kun nye butikker, der skal åbnes. Virksomheden er allerede i gang med at ændre på udseendet af eksisterende butikker, men kun lidt af gangen, således at kunderne kan vende sig til tanken om luksustøj til en billigere pris. Det skriver Financial Times.

Modehuset Karen Millen blev grundlagt af Karen Millen og Kevin Stanford i 1981. Modekæden har hovedkontor i området Shoreditch i London og har 360 butikker fordelt på 58 lande, heriblandt Danmark, Norge og USA. 65 pct. af salget kommer fra lande uden for Storbritannien.

I 2004 blev Karen Millen opkøbt af islandske Mosaic Fashions, der indstillede driften i 2009 og overførte mærket til Aurora Fashions, hvor Karen Millen i marts 2011 igen blev selvstændig.

BRANCHENYT
Læs også